بالاخره تلفن همراه سرطان‌زاهست یا نه؟

mousavi
بی‌خطر بودن یا پرخطر بودن تلفن‌‌های همراه...

تلفن همراه و تاثیر آن بر سلامت بدن موضوعی است که این روزها باعث نگرانی مردم و مسولان شده است. استفاده از تلفن همراه به اندازه‌ای گسترش یافته که در‌حال‌حاضر اکثر جوانان با پرداختن هزینه‌هایی نه‌چندان بالا، دو یا چند گوشی تلفن همراه دارند. به‌خصوص استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم( Wireless)در سال‌های اخیر بسیار گسترده و شایع است. درنتیجه دانشمندان درصدد بررسی آثار سوِ استفاده درازمدت از این دستگاه‌ها هستند. امواج موبایل از نوع الکترومغناطیس هستند که به‌صورت طبیعی در طبیعت یا به‌صورت مصنوعی توسط انسان‌ها ساخته می‌شوند.

تولید درد

سازمان جهانی بهداشت براساس تحقیقات علمی انجام یافته، اعلام کرده که ایجاد سرطان به‌دلیل استفاده از موبایل یا در نزدیکی آنتن‌های ارتباطی هنوز اثبات نشده. یک تحقیق گسترده در دانمارک درخصوص ارتباط سرطان و استفاده از موبایل (420 هزار نفر شهروند دانمارکی) نشان داد که ارتباط موثقی بین استفاده از موبایل و سرطان وجود ندارد. مقاله‌ای که در نشریه neuroimage منتشر شد، نشان ‌داد که تلفن‌های همراه باعث ابتلا به سرطان نمی‌شوند اما این دستگاه‌ها باعث بروز انواع درد هستند.

امواج انواع مختلفی دارند

امواج خورشید، لوازم الکترونیکی بی‌سیم، مخابرات، اشعه X، موج ماکرو (مایکرو ویو)، موبایل و… این امواج بر حسب فرکانس و طول‌موج خصوصیات خاصی داشته و تاثیراتی

بر سلامت می‌گذارند. بررسی‌های بسیاری نشان داده‌،  امواج تلفن همراه با فرکانس بالای 900 مگاهرتز ، مضراتی برای سلامت انسان درپی دارند که هیچ‌کدام به اثبات نرسیده است و همچنان در این باره تحقیقات گسترده‌ای می‌شود.  به‌علاوه کودکان این نسل بیش از بزرگسالان در معرض این دستگاه‌ها و آثار سوءشان هستند، چراکه از سنین پایین‌تری با این وسایل در اتباط هستند. باید گفت، آنتن این دستگاه‌ها نوعی انرژی رادیویی تولید می‌کنند که به‌راحتی به بدن نفوذ می‌کند و بر عملکرد مغز تاثیر منفی می‌گذارد.  

تاثیر بر مادران باردار

این امواج بیشترین ضرر را بر مادران باردار و کودکان دارند، زیرا  بر سلول‌های در حال رشد و سلول‌های جنینی بسیار تاثیرگذارند.

نظریاتی منتشر شده که امواج موبایل و سایر امواج در سلول‌هایی که در حال تقسیم هستند، تاثیر گذاشته، DNA فرد را دچار تغییر می‌کنند و درنتیجه منجر به انتقال ژن به نسل‌های بعدی می‌شود… اما باید گفت هیچ‌کدام از این نظریه‌ها به اثبات نرسیده است. اما به‌هر‌حال توصیه می‌شود کودکان و مادران باردار از تلفن همراه کم‌تر استفاده کنند و درکل این وسیله را در فاصله یک متری از بدن خود قرار دهند؛ هنگامی که تلفن همراه روشن است و فرد در حال انجام مکالمه با آن نیست، امواجی از خود ساطع می‌‌کند، پس خانم‌های باردار بهتر است در مواقع غیرضروری دستگاه تلفن همراه خود را خاموش کنند. همچنین بهتر است در فضای آزاد از تلفن همراه استفاده شود؛ ‌در مکان‌هایی مانند داخل ماشین که اطراف آن دارای فلز است، نباید از تلفن همراه استفاده کرد، چراکه مضرات آن تشدید خواهد شد.

تاثیربر جنین و خردسالان

استفاده از تلفن همراه توسط زنان باردار به میزان دو یا سه بار در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیش‌فعالی، اختلالات احساسی، مشکل در برقراری ارتباط با دیگران و… را در کودکان آنها افزایش دهد.

این بررسی‌ها همچنین نشان داد، کودکانی که پیش از رسیدن به 7 سالگی  از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از دیگر کودکان هم‌سن‌شان در معرض ابتلا به اختلالات گفته شده قرار می‌گیرند. این نخستین مطالعه‌ای است که در این زمینه صورت گرفته و دانشمندان را شگفت‌زده کرده است. دانشمندان معتقدند، خطر استفاده از تلفن همراه برای مادران باردار و کودکان، بیش از خطر الکل و مواد مخدر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ