با مواد غذایی آلوده به نیترات چه کنیم ؟

خام و پخته پیاز آلوده، بیماری‌زاست..

الو دکتر با اشاره به این باور غلط که برخی از مردم تصور می‌کنند با پختن و سرخ کردن مواد غذایی مواد سمی و حتی نیترات موجود در سبزیجاتی نظیر سیب‌زمینی یا پیاز از بین می‌رود، معتقد است : این یک باور غلط است و درباره محصولاتی که آلودگی به نیترات دارند صادق نیست چرا که حرارت دادن محصول آلوده خاصیت سرطان‌زایی آن را بیشتر می‌کند. حرارت نمی‌تواند موجب از بین رفتن آلودگی نیتراتی و نیتریتی مواد غذایی شود. از طرفی مردم باید مراقب باشند که مصرف خام مواد غذایی آلوده به نیترات نیز می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد و در طول زمان منجر به ابتلا به برخی بیماری‌ها شود. با این وجود نباید فراموش کرد که مصرف سبزیجات آلوده به نیترات در حالی که در معرض حرارت قرار گرفتند خیلی بیشتر است.

رابطه مصرف نیترات با سرطان کبد

الو دکتر می گوید : آلودگی سبزیجات و میوه‌ها به نیترات و نیتریت می‌تواند به مرور زمان خطراتی را برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد. از آنجا که نیترات و نیتریت هر دو اتم‌های قوی دارند منجر به تشکیل رادیکال‌های آزادی می‌شوند که این رادیکال‌ها نقش بسیار مخربی دارند. نیترات و نیتریت هر دو در مرحله‌ای پیچیده در کبد به ترکیبات نیتــروزآمیـن تبدیل می‌شود که این ترکیبات آسیب جدی‌تری را برای مصرف‌کننده به همراه دارد.

پادزهری برای سبزی‌های آلوده

اگر احتمال می‌دهید سبزی‌ها یا میوه‌های آلوده به نیترات به طور ناخواسته در برنامه غذایی‌تان وجود دارد باید از خوراکی‌ها و مواد غذایی استفاده کنید که به عنوان پادزهر سبزیجات و خوراکی‌‌های آلوده به نیترات پرفایده باشد. الو دکتر با اشاره به این مطلب می‌گوید : یکی از کارهایی که می‌تواند به عنوان پادزهر اثرات منفی مصرف ناخواسته سبزیجات آلوده به نیترات را کمتر کند، مصرف سبزیجاتی نظیر ترب، کلم، گل‌کلم و تربچه است که حاوی گوگرد است. گوگرد موجود در این سبزی‌ها در ترکیب با نیترات موجب تشکیل ترکیباتی مانند ایزوتیوسیانیدها می‌شود که می‌تواند به سم‌زدایی بدن بپردازد و آثار مخرب مصرف خوراکی‌های آلوده به نیترات را به حداقل ممکن برساند.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ