آنچه درباره کرم لایه‌بردار نمی‌دانید+پاسخ پزشک الو دکتر

الو دکتر:سال‌هاست که متخصصان پوست و مو، از لایه‌بردارهای شیمیایی برای برطرف کردن عوارض ناخوشایند پیری پوست استفاده می کنند اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید با الو دکتر همراه شوید....

این مطلب را خواننده الو دکتر از ما پرسیده است و پزشک الو دکتر به این سؤال جواب داده است ابتدا متن سوال را با هم مرور می کنیم:

آیاکرم لایه بردار یا میکرودرم ابریشن از خود خریداری کنیم ؟

پزشک الو دکتر:

این کرمها را با دستور و تحتنظر پزشک استعمال کنید و به دقت دستور استفاده از آنها را مطالعه کرده زیرا استفاده بیش از اندازه و غلط این کرمها، میتواند لایههای محافظ پوست شمارا ازبین ببرد. شاید در اثر استعمال محصولات پوستتان دچار قرمزی شود.

در مورد کرم لایهبردار بیشتر بدانید:

سالهاست که متخصصان پوست و مو، از لایهبردارهای شیمیایی برای برطرف کردن عوارض ناخوشایند پیری پوست از قبیل تغییر رنگ، چینوچروک و خشونت پوست استفاده میکنند. 

این مواد لایهبردار عبارتاند از: اسیدهای میوه (آلفاهیدروکسی اسید) تری کلرواستیک اسید ، فنول، زرورسینول و سالیسک اسید. این مواد موجب از بین رفتن لایه رویی پوست شده و به دنبال آن پوستی با ظاهر تازهتر و جوانتر جایگزین پوست قبلی میشود. این فرآیند که به عنوان لایهبرداری یا پیلینگ شیمیایی نامیده میشود، باید حتما توسط متخصص پوست انجام شود که روشهای مواجهه با این مشکلات را خوب میدانند. برخی کرمهای لایهبردار مثل غلظتهای پایین اسیدی میوه را افراد میتوانند در منزل استفاده کنند اما باید بدانند که مصرف این کرمها موجب افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید شده و لذا مصرف ضد آفتاب را نیز در طول روز مدنظر قرار دهند. به طورکلی، بسته به عمق نفوذ ماده شیمیایی، لایهبردار شیمیایی پوست را در دو نوع سطحی و عمیق تقسیم میکنیم که هر کدام ملاحظات و کاربردهای خاص خود را دارند. 

فصل مناسب استفاده از کرم لایه‌بردار

کرمهای لایهبردار را در هر فصلی میتوان استفاده کرد، بهشرطیکه مراقبت از نور خورشید بهخوبی انجام شود. افرادی که قادر به این کار نیستند، بهتر است فقط در فصول پاییز و زمستان از کرمهای لایهبردار استفاده کنند و درعینحال مصرف ضد آفتاب را در طول روز به خاطر داشته باشند؛ چراکه در غیر این صورت دچار مشکلات عدیدهای مانند قرمزی و حساس شدن پوست، لکهای پوستی و حتی احتمال رخداد سرطانهای پوستی می‌‌شوند. کرمهای لایهبردار را در بیماران مختلفی میتوان تجویز کرد؛ مثلا خانم 35 سالهای که نگران پیر شدن پوست و رخداد چین و چروکهای ظریف پوستی است، میتواند از مصرف این کرمها سود ببرد. همچنین بیماران مبتلا به آکنه یا جوش صورت یا مبتلایان به لکهای پوستی (مثل لک پوستی) نیز میتوانند از فواید این کرمها، زیر نظر متخصص پوست بهرهمند شوند.

تقسیم بندی کرم های لایه‌بردار

کرمهای لایهبردار را میتوان به دو دسته تقسیم کرد: یکی تریتوئین که از مشتقات ویتامینآ است و در درمان برخی بیماریهای پوستی مثل آکنه یا در درمان لکهای پوستی به کار میرود و دیگری اسیدهای میوه یا آلفاهیدروکسی اسیدها که اینها اسیدهای ارگانیک طبیعی بوده، در سیب سبز (اسید مالیک)، آناناس و مرکبات (اسید سیتریک)، نیشکر (اسید گلیکولیک)، میوههای قرمز و شیر ترش و ماست (اسید لاکتیک)، بادام تلخ (اسید ماندلیک) و انگور (اسید تارتاریک) وجود دارند.

بیماران دارای پوست بسیار حساس به آفتاب یا بیماران مبتلا به عفونتهای فعال مثل زردزخم یا تبخال و نیز افرادی که بیماریهای خاصی مثل لوپوس دارند، نباید از این کرمها استفاده کنند.

برای حصول نتایج قابلتوجه، مصرف طولانی (حداقل چندماه) لازم است، ولی از همان هفتههای اول مصرف کرمهای لایهبردار، خواص ظاهری پوست تغییر میکند؛ پوست روشنتر و صورتیتر شده و بیمار احساس شادابی در پوست خود میکند. اثر روی فیبر و بلاستها و ساخته شدن کلاژن جدید، حدود پنج تا شش ماه زمان لازم دارد.

اسیدهای میوه با غلظتهای پنج درصد، 10 درصد و 15 درصد قابل خرید بدون نسخه هستند، اما غلظتهای بالاتر با تجویز پزشک بوده و در بسیاری از موارد باید لایهبرداری در مطب انجام شود (پیلینگ AHAهایی با غلظت 50 درصد یا 70 درصد).مصرف ترتیوئین نیز باید با تجویز پزشک باشد و در دوران بارداری نیز بهتر است مصرف نشود.

اگر از لایهبرداری، بهجا استفاده شود، نتایج خوبی را به همراه دارد؛ مثلا در تحقیقی که اخیرا در مرکز تحقیقات پوست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده، پیلینگ عمیق با غلظت بالا که توسط متخصص پوست انجام میشود، میتواند در بهبود جوشگاههای آبله مرغان بسیار مفید باشد.

مهمترین مساله در مورد مصرف خودسرانه کرمهای لایهبردار، مساله افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و لزوم محافظت از نور آفتاب و مصرف مرتب و مناسب کرمهای ضد آفتاب است.

قبل از لایه برداری قلق پوست‌ تان را پیدا کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ