خطرناک‌ترین بیماری‌های آرایشگاه‌ها

nazari
همه روزه هزاران نفر به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند ولی آیا وسایل آرایشگاه‌ها تمیز هستند؟ راه‌های پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در آرایشگاه‌ها را بشناسید.

این مطلب را خواننده الو دکتر از ما پرسیده است و دکتر امیرهوشنگ احسانی متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به این سؤال شما پاسخ می‌دهد. ابتدا سوال را باهم مرور می کنیم :

آیا از راه قیچی شپش منتقل می‌شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید راه‌های انتقال شپش سر با هم مرور کنیم:

شپش سر در محیط بیرون خیلی زنده نمی‌ماند و بسیار سریع از بین می‌رود، بنابراین احتمال انتقال شپش از راه قیچی خیلی کم است و فرد باید خیلی بدشانس باشد که همان لحظه که شپش روی قیچی پریده است، قیچی به موهای او بخورد و شپش به سر او منتقل شود، البته این احتمال وجود دارد و صفر نیست چون یکی از راه‌های انتقال شپش تماس با وسایل آلوده است مثلا شانه یا برس می‌تواند تخم شپش یا خود شپش را به فرد دیگر منتقل کند. یکی دیگر از راه‌های انتقال هم استفاده از روسری یا. . . یک فرد دیگر است.

استفاده از گلسرها یا کلیپس‌ها یا گیره‌های آرایشگاه نیز می‌تواند باعث انتقال شپش شود چون ممکن است آلوده به تخم شپش (تخم انگل زنده) باشد و به سرعت به موهای شما منتقل شود و در موهای شما تبدیل به شپش بالغ شود، بنابراین بهترین کار این است که یا اینگونه وسایل را با خود به آرایشگاه ببرید یا دقت کنید تعداد اینگونه وسایل زیاد باشد.

نحوه انتقال بیماری‌ها به این صورت است :

پیش‌بند

قسمتی از پیش‌بند که دور گردن افراد بسته می‌شود در تماس با پوست گردن بوده و غالبا طی مدت اصلاح در این ناحیه تعریق صورت می‌گیرد. حال اگر مشتری ناقل بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت Cو B باشد و در هنگام اصلاح در ناحیه سر و صورت و گردن بریدگی ایجاد شود و پیش‌بند فرد آلوده شود سرایت بیماری به دیگران اتفاق می‌افتاد لازم به ذکر است که میکروب سفلیس و ویروس ایدز حدود نیم ساعت، خارج از بدن انسان یا میزبان زنده‌ می‌‌مانند و ویروس هپاتیت نیز یک هفته می‌تواند زنده بماند.

شانه

در سر بعضی از افراد ممکن است، جوش‌های ریزی باشد که موقع شانه کردن باز شده و خون و ترشحات ناشی از آن شانه را آلوده کند و حتی با توجه به اینکه شانه با مو و پوست سر در تماس است در صورتی که ضد عفونی نشود، می‌تواند موجب انتقال بعضی از بیماری‌های قارچی شود.

تیغ و قیچی

در صورت استفاده از یک تیغ برای بیش از یک نفر، انتقال بیماری تسریع می‌گردد و استفاده از ریش‌تراش برقی و یا فرچه‌ها برای تراشیدن ریش نیز جزو وسایل نوک‌تیز مهم در انتقال بیماری در آرایشگاه‌ها هستند. قیچی یکی از وسایل نوک‌تیز است که می‌تواند به راحتی بیماری و یک زخم را به بدن و سر بعدی سرایت دهد و همین طور موچین که به طور مشترک بین مشتری‌ها استفاده می‌شود.

حوله

حوله‌هایی که گاه روی رخت‌آویزها در کنار خیابان جهت هواخوری مشاهده می‌شود، نیز می‌تواند وسیله‌ای برای انتقال بیماری‌های پوستی باشد.

اپیلاسیون موهای زائد

در آرایشگاه ها از موم و ظرف‌های مشترکی برای چند مشتری استفاده می شود. در این صورت امکان انتقال انواع ناراحتی‌های پوستی قارچی و ویروسی مانند تبخال، زرد زخم و حتی زگیل وجود خواهد داشت. بد نیست بدانید که احتمال انتقال این ناراحتی‌های پوستی در صورتی که شما یا فرد ناقل دچار ضایعات پوستی باشد، بیشتر خواهد بود. مثلا اگر فردی که قبل از شما با موم مشترک اپیلاسیون کرده، دچار تبخال بوده (حتی ضایعات خشک‌شده تبخال) و شما هم بریدگی یا ضایعه‌ای در پوست بدنتان داشته باشید، امکان اینکه ویروس را از او بگیرید و دچار تبخال تناسلی شوید، خیلی‌زیاد است. این مساله در مورد زگیل و زردزخم هم صدق می‌کند.

مقررات بهداشتی در آرایشگاه‌ها

مطابق موازین و مقررات بهداشتی حتی قیچی‌ها باید توسط اتوکلاو گندزدایی شود و سپس برای یک فرد مورد استفاده قرار گیرد.

برس‌ها و قلاب‌هایی که برای رنگ زدن مو استفاده می‌شود و دستکش‌ها نیز باید یک بار مصرف باشند، اما واقعا چند آرایشگر را در اطرافتان می‌شناسید که دستگاه اتوکلاو داشته باشد و قیچی‌ها، موچین‌ها، شانه‌ها و قلاب‌ها را گندزدایی کند، آرایشگرها می‌گویند ما معمولا از الکل برای ضدعفونی کردن و‌سایل استفاده می‌کنیم ولی این کار اغلب زمانی صورت می‌گیرد که در آخر شب آرایشگر می‌خواهد سالن را تعطیل و وسیله‌ها را برای روز بعد آماده کند وبارها و بارها مشاهده شده است که آرایشگری قیچی به دست موهای افراد مختلف را پشت سر هم کوتاه می‌کند.

راه‌های پیشگیری از بیماری‌های انتقالی در آرایشگاه‌ها

‌بهترین راه پیشگیری، آوردن وسایل لازم توسط خود مشتری است.

استفاده از پیش‌بند تمیز و ضدعفونی شده (شست‌وشو و اطوکشی و با استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده) برای هر مشتری

استفاده از حوله یک بار مصرف در صورت شستن سر و صورت

استفاده از یک حوله بهداشتی برای هر مشتری و شست‌وشو و ضد عفونی آن بعد از پایان کار 

ضمنا در صورت آلوده شدن وسایل آرایشگاه به ترشحات زخم و یا خون‌، از جمله قیچی، دسته تیغ و ریش تراش، فقط از طریق حرارت بالا و مستقیم، نسبت به ضد‌عفونی آن اقدام شود.

لبه‌های قیچی و دسته تیغ در صورت آغشته شدن به خون باید به طور مستقیم حداقل یک دقیقه روی شعله چراغ الکلی قرار گیرد و در حالت عادی برای ضدعفونی می‌توان وسایل را با محلول‌های مجاز ضد‌عفونی کرد. 

 منبع : alodoctor.com

برای انتخاب آرایشگاه مناسب برای رنگ کردن مو بر روی مطلب زیر کلیک کنید :

برای رنگ و مش کردن به کدام آرایشگاه‌ها برویم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سپیده

سپیده

1394-07-23 - 07:34 پاسخ

باسلام .خواهش میکنم به من جواب بدید چون نگرانم. من دو روز پیش ارایشگاه رفتم که حین کوتاه کردن موهایم چون شانه را خیلی محکم روی سرم میکشید حس میکنم سرم یکم زخم شد و درد گرفت ..الان ذهنم درگیره که ممکنه شانه الوده به ویروس ایدزبوده باشه و من راهم الوده کرده باشه . ذهنم درگیره لطفا جوابمو بدید .

admin

admin

1394-07-23 - 07:34

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .