با نقطه آغاز آلرژی به غذاها آشنا شوید+جدول

مهرناز زاوه
چند گرم از آلرژی‌زاهای صدمه‌زننده را می‌توان مهار کرد؟

کسانی که آلرژی غذایی دارند چاره‌ای ندارند جز اینکه مرتب مراقب غذایی که می‌خورند باشند و روی برچسب‌ غذاها به دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن بگردند تا ببینند می‌توانند آن غذا را بخورند یا نه.
در برخی از افراد حتی کوچک‌ترین اثری از مواد آلرژی‌زا می‌تواند موجب بروز واکنش‌های شدید شود. تا جایی که به تازگی شاهد بودیم جوان ۱۹ ساله دانشجوی کالج میشیگان بر اثر آلرژی به بادام زمینی جان باخت. اگر آلرژی شما هم همینقدر شدید است، متن زیر به دردتان نمی‌خورد.
بسیاری از افراد دیگری که به مواد غذایی آلرژی دارند می‌توانند تا حدی پیش از نمایان شدن علایم، آن را تحمل کنند. اما چند گرم از آلرژی‌زاهای صدمه‌زننده را می‌توان مهار کرد؟ تحقیقات جدید انجام گرفته در دانشگاه منچستر مشخص کرد که ۵ تا از غذاهای شایع آلرژی‌زا اگر در سطح بسیار پایین مصرف شوند تنها ۱۰ درصد از افراد بسیار حساس به آن واکنش نشان خواهند داد.
تخمین زده می‌شود که آلرژی غذایی ۵ تا ۷ درصد نوزادان و ۱ تا ۲ درصد بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. نوزادان به شیر گاو و تخم مرغ آلرژی نشان می‌دهند اما اغلب آنها وقتی بزرگتر می‌شوند و به سن مدرسه رفتن می‌رسند، حساسیت‌شان از بین می‌رود. اگرچه حساسیت به بادام زمینی تا دوران بزرگسالی باقی می‌ماند و شایع ترین آلرژی غذایی در انگلیس، فرانسه و استرالیاست.
همچنین حساسیت غذایی ممکن است با گذر زمان تغییر کند، چنانکه در بزرگسالان بیشتر آلرژی به صدف، غذاهای دریایی و غذاهای گیاهی تازه دیده می‌شود.
با رشد قابل توجه تعداد افراد مبتلا به آلرژی غذایی در دهه‌های اخیر، دانشمندان در این زمینه تحقیقاتی انجام دادند که کمک می‌کند کوچکترین مقدار از یک ماده آلرژی‌زا را که می‌تواند خطری جدی برای فرد ایجاد کند، تعیین کنند.


پروفسور کلیر میلز یکی از محققان این مطالعات می‌گوید: «به عنوان مثال ممکن است روی برچسب یک شکلات نوشته شده باشد که حاوی فندق است. آیا شخصی که به فندق آلرژی دارد باید از مصرف این محصول اجتناب کند؟ اگر میزان فندق موجود درکل شکلات زیر ۱.۵ میلی‌گرم باشد، حداقل ۹۵ درصد کسانی که به آن حساسیت دارند در وضعیت امن قرار دارند».
میلز اضافه می‌کند: «همچنین اطلاعات به دست آمده از بررسی‌ها نشان داد که افرادی که به صدف آلرژی دارند، باید چندین گرم از گوشت پخته آن بخورند تا واکنش آلرژیک از خود بروز دهند. به این معنی که احتمال خیلی کمی دارد که مقدار جزیی صدف در غذاهای پخته شده بتواند خطر عمده‌ای برای افرادی که به آن آلرژی دارند ایجاد کند».
(منبع: گاردین)
مطلب مرتبط:
چرا کهیر می زنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ