بایدها و نبایدهای ماه سوم بارداری(قسمت اول)

پانته آ توتونپیان
حالا که پا به ماه سوم بارداری‌تان گذاشته‌اید، کم‌کم باید خودتان را با شرایط بدنی‌ و تغییر بزرگی که در شما ایجاد شده سازگار کنید...

در این ماه نسبت به خیلی چیزها باید اطمینان حاصل کنید، مثلا اینکه جنین نقص ژنتیک نداشته باشد و پزشک بتواند صدای قلب او را بشنود. این کارها و برخی مراقبت‌های دیگر را اگر به‌موقع و درست انجام دهید، این ماه را به سلامت به پایان می‌رسانید. قرار است در این مطلب با کمک دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان به شما بگوییم در این ماه چه کارهایی را بکنید و مراقب چه مواردی باشید

بدن‌تان چه تغییری می‌کند؟

در این ماه حالت تهوع و خستگی شدید شما کاهش می‌یابد اما اگر زیاد بایستید همچنان احساس ضعف می‌کنید. ترشحات واژن شما افزایش خواهد یافت و جریان خون نیز زیاد خواهد بود، اما مهم‌ترین تغییرات این ماه را شاید بتوان این‌طور دسته‌بندی کرد:

 خطی عمودی روی شکم‌تان می‌افتد که در برخی موارد اذیت‌تان کرده و خارش ایجاد می‌کند. این منطقه از شکم‌تان را می‌توانید با روغن نارگیل مرطوب کنید و به این ترتیب هنگام کش آمدن شکم‌تان کمتر ایجاد خارش می‌کند.

 تغییرات هورمونی ممکن است منجر به خونریزی لثه‌های‌تان شود، بنابراین خوردن غذاهای شیرین می‌تواند این موضوع را تشدید کند.

 در این ماه درد کمر را بیشتر احساس می‌کنید. برای کاهش کمر درد اگر خواستید چیزی را از زمین بلند کنید، از زانو خم شوید و کفش تخت بپوشید. ممکن است شب‌ها پشت پاهای‌تان تیر بکشد که در این صورت با مصرف مقدار کافی کلسیم، ورزش منظم و ماساژ می‌توانید این دردها را کاهش دهید.

 در این ماه رگ‌های آبی در سینه‌تان می‌بینید که جای نگرانی نیست چون به دلیل افزایش ذخایر خونی این اتفاق می‌افتد.

 احتمالا در این ماه شما نیم تا یک کیلوگرم اضافه‌وزن خواهید داشت. اگر به دلیل ویار نتوانستید این مقدار وزن اضافه کنید نگران نباشید فقط کافی است تغذیه‌تان مناسب باشد. شما باید فقط 300 تا 500 کالری اضافی در روز مصرف کنید و بیشتر از آن نیاز ندارید.

 سردرد از آن مشکلاتی است که می‌تواند در طول بارداری اذیت‌تان کند با این حال در ماه سوم بارداری باتوجه به عدم تعادل هورمونی و افزایش جریان خون این مشکل حادتر می‌شود. به جای استفاده از قرص سردرد برای درمان بهتر است یک فنجان چای گیاهی تازه استفاده کنید و کمی بخوابید.

 رحم شما روی استخوان‌های لگنی در حال بزرگ شدن است و پزشک می‌تواند بخش بالایی رحم را در قسمت پایین شکم‌تان احساس کند.

 به جای تهوع ممکن است سوزش معده را تجربه کنید. در این حالت سوزشی که معمولا از پایین جناغ سینه شروع شده و تا حلق ادامه پیدا می‌کند را احساس می‌کنید. این حالت به دلیل تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات بدنی شما رخ می‌دهد. در این حالت، خوردن مقادیر کم غذا و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده، چرب، تند و ادویه‌دار که مشکل را شدیدتر می‌کنند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

قسمت دوم این مقاله را از اینجا بخوانید…

 منبع:مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ