غذاهای یخچالی را چطور گرم کنیم؟

الو دکتر: حتما برای شما پیش آمده که غذای مانده بخورید اما چیزی که اکثر آدمها نمی‌دانند این است که چطور غذای مانده را گرم کنند. ما به شما می‌گوییم که چطور غذای مانده را گرم کنید.

در بحث بهداشت مواد غذایی واژه‌ای به نام «Left over» داریم یعنی پس‌مانده یا غذای باقی‌مانده. «پس‌مانده» یعنی کسی به عمد یا غیر عمد غذایی را درست و برای وعده‌های بعدی و روزهای آتی آن را نگهداری کند.

پیتـــــــزا

به جای مایکروفر، پیتزا را در فر یا ماهیتابه روی گاز با حرارت کم داغ کنید. بگذارید زیر نان کمی ترد شود. سپس چند قطره آب روی پیتزا بریزید، روی آن را بپوشانید تا پنیر با کمک بخار آب شود.

 ذرت کبابی
برای گرم کردن ذرت کبابی آن را در آب گرم فرو ببرید.

 سیب زمینی سرخ شده
کافی است مقدار خیلی کمی روغن در ماهیتابه بریزید و سیب زمینی ها را در آن بریزید.

استیک
ابتدا در فر روی حرارت خیلی کم و سپس در ماهیتابه حاوی مقدار کمی روغن دوباره کمی سرخ شود.

پاستـــــــــا
پاستای ساده پخته را در آب داغ فرو ببرید اما در صورت داشتن سس، در ماهیتابه بریزید، کمی کره یا آب، بر حسب سسی که دارد، اضافه کنید.

موقع گرم کردن غذا حتما باید تمام غذا بطور کامل گرم شده باشد. از خوردن غذای نیمه گرم مانده خودداری کنید.

اصول نگهداری غذای پخته شده
یادتان باشد بعد از پخت، غذا نباید بیش از ۲ ساعت بیرون از یخچال بماند زیرا نگهداری طولانی‌مدت غذا در خارج از یخچال، روی اجاق یا سرسفره، فرصتی را برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم کرده و می‌تواند باعث آلودگی آن شود. این غذاها را  می توان به مدت 3 یا 4 روز در یخچال نگهداری کرد که  این غذاهای مانده حتما در عرض همین مدت خورده شود وگرنه خطر مسمومیت آن افزایش می یابد. اگر فکر می کنید که نمی توانید در عرض این مدت غذای مانده را بخورید فوراً آن را فریز کنید.
مسموم شدن غذا یا بیماری‌های منتقله از غذا به وسیله برخی ارگانیسم های مضر در غذاهای آلوده ایجاد می‌شوند. برخی از این ارگانیسم‌ها بخصوص باکتریها باعث تغییر مزه، بو یا قیافه غذا نمی­شوند و در نتیجه شما نمی­ توانید دریابید که آیا این غذا مشکلی دارد یا خیر. بنابراین اگر ذره­ای به سلامت یک غذا شک دارید آن را دور بیندازید. خوشبختانه اغلب موارد مسمومیت غذا به خوبی قابل پیشگیری هستند. غذای فاسد شدنی مثل گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ را فورا در یخچال بگذارید و اجازه ندهید بیش از 2 ساعت در دمای محیط یا یک ساعت در دمایی بیش از 32 درجه سانتی گراد قرار داشته باشند.
سالادها یا ساندویچ‌ها یا سایر غذاهای پخته نشده را هم فوراً در یخچال بگذارید. هدف شما باید کاهش زمان خطرناک برای تکثیر باکتریهای مضر باشد. بنابراین غذا باید هرچه کمتر در درجه حرارت 4 تا 60 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد.

غذای مانده داخل یخچال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ