کاربرد طب سوزنی برای زیبایی(قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
تمام نکاتی که می خواهید در مورد کاربردهای طب سوزنی بدانید

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید…

رفع پف زیر چشم

پف زیر چشم نیز مانند تیرگی دور چشم می‌تواند به صورت ارثی و ژنتیکی (فیزیولوژیک) باشد. همچنین ممکن است بر اثر عوامل متعددی از جمله نفخ شکم به‏وجود آید که در این صورت به آن نوع پاتولوژیک گفته می‌شود. در نوع پاتولوژیک افراد معمولا اظهار می‌کنند که گاهی پف زیر چشم‌شان زیادتر و گاهی کمتر می‌شود. در معاینه دقیق این بیماران می‌توان سرنخ‌هایی از اختلال کارکرد دستگاه گوارش به دست آورد. معاینه زبان آنها نیز معمولا جای دندانه‌دندانه دور زبان را نشان می‌دهد. بدیهی است در این صورت درمان با رفع علت زمینه‌ای مقدور است اما در نوع فیزیولوژیک، طب سوزنی کمک چندانی نمی‌کند.

رفع آکنه و جای جوش

یکی از علل آکنه و جوش صورت از دیدگاه طب چینی، وجود آتش و بلغم در کانال‌های کبد و معده است بنابراین برای رفع آکنه نیازمند درمان زمینه‌ای بیماری از طریق طب سوزنی بدن و صورت هستیم. علاوه بر این باید وضعیت هورمون‌ها، قاعدگی، تغذیه، استرس و خواب بیمار بررسی و اصلاح شود. از دیگر فواید طب سوزنی اثر آن بر کنترل چربی پوست است. این تاثیر بعد از دو تا سه جلسه مشهود می‌شود به نحوی که ترشح چربی از غدد سباسه به حالت طبیعی درمی‌آید و به‌طور غیر‌ مستقیم باعث کنترل آکنه و حتی بسته شدن منافذ باز پوست می‌شود. برای درمان اسکار آکنه (جای جوش) نیز می‌توان از طب سوزنی و میکرونیدلینگ استفاده کرد. در این مورد براساس عمق اسکار نیاز به 10 تا 20 جلسه درمان طب سوزنی وجود دارد. اثرات درمانی نیز بعد از جلسات هفتم و هشتم مشخص می‌شود.

رفع استریا و خطوط ناشی از بارداری

استریا یا ترک‌های پوستی ضایعاتی است که اغلب در نواحی تحت فشار مانند ران، باسن، شکم و سینه‌ها به دلیل نازک شدن لایه درم و اپیدرم پوست به شکل بریدگی ایجاد می‌شود. علت ایجاد آن نیز کشیده شدن پوست یک قسمت در فاصله زمانی کوتاه (مثل بارداری یا سن بلوغ) است. استرایاها ابتدا قرمز و صورتی‌رنگ هستند و بعد از شش ماه تا یک سال به رنگ سفید و حتی نقره‌ای درمی‌آیند. هرچه استریا حادتر باشد درمان آن سریع‌تر انجام می‌شود. در مقابل، استریاهای مزمن معمولا درمان طولانی‌مدت لازم دارند. جالب است بدانید در طول جلسات متعدد، استریای مزمن که سفیدرنگ است کم‌کم به رنگ صورتی درمی‌آید. این موضوع نشانگر فعال شدن بافت کلاژن پوستی برای ترمیم استریاست. برای این منظور 24 جلسه طب سوزنی لازم است. جلسات اولیه نیز به فاصله یک روز در میان انجام می‌شود. لازم به ذکر است که درمان استریا در طب کلاسیک با موفقیت همراه نیست و هنوز کرم یا دارو یا روش موثری برای رفع آن تولید نشده است اما درمان در طب سوزنی با 70 تا 80 درصد موفقیت همراه است. برای رفع استریا علاوه بر طب سوزنی می‌توان از میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریشن نیز استفاده کرد.

درمان ریزش مو و کمک به رویش مجدد آن

اگر از ریزش مو رنج می‌برید باید طب سوزنی را امتحان کنید. 90 درصد افراد بعد از چهار تا پنج جلسه درمان متوجه کاهش تعداد موهای ریخته شده می‌شوند. طبیعی شدن حالت موها و به اصطلاح بلند شدن موها از حالت خواب و بهبود رنگ کف سر نیز در همان جلسات اولیه طب سوزنی مشهود می‌شود. برای درمان ریزش مو معمولا 12 جلسه طب سوزنی لازم است. برای رشد مجدد موها نیز به دو تا سه ماه درمان نیازمندیم. البته فواصل درمان در جلسات اولیه فشرده‌تر است و بعد از 20 جلسه هر هفته یا هر ماه یک‌بار انجام می‌شود.

قسمت سوم این مقاله را از اینجا بخوانید…

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ