کمبود کدام آنزیم موها را سفید می‌کند؟

zahra
در جوانی، وجود آنزیمی به نام «کاتالاز»، مولکول پراکسید هیدروژن را به مولکول آب و اکسیژن تجزیه می‌کند و به همین دلیل موها سفید نمی‌شوند.

محققان چهار دانشگاه برتر اروپا موفق به کشف ریشه اصلی سفیدی موها و یافتن روشی برای درمان آن شدند. عامل اصلی سفیدی موها وجود پراکسید هیدروژن در غده‌های مویی است. پراکسید هیدروژن همان ماده ارزان قیمتی است که برای بی‌رنگ کردن مو در آرایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این ماده در غده‌های مو موجب اکسید شدن و سفیدی مو می‌شود.

در جوانی، وجود آنزیمی به نام «کاتالاز»، مولکول پراکسید هیدروژن را به مولکول آب و اکسیژن تجزیه می‌کند و به همین دلیل موها سفید نمی‌شوند. با افزایش سن میزان ترشح این آنزیم کاهش می‌یابد و این ماده به صورت تجزیه نشده باقی می‌ماند و باعث سفیدی مو می‌شود. محققان بر این باورند که با تولید آنزیم «کاتالاز» و تزریق آن به ریشه مو می‌توان از سفیدی موها جلوگیری کرد. مهم‌ترین کاربرد این روش در درمان افرادی است که به بیماری «ویتلیگو» مبتلا هستند. ویتلیگو بیماری است که باعث ازبین رفتن رنگدانه‌های پوست و مو می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که دلیل اصلی ابتلا به این بیماری نیز کمبود آنزیم فوق است. گزارش کاملی از این تحقیقات در نشریه FASEB به چاپ رسیده است.

موی سفید را نکنید

کندن یــا قیـچی کردن موهای سفید به‌هیچ‌عنوان باعث زیاد شدن آنها نمی‌شود. ولی به دلیل فشار وارده بر پوست سر و مو، توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید. با کندن موی سفید، مجددا در همان مکان، موی سفید جدیدی رشد خواهد کرد و تعداد آن زیادتر نمی‌شود.

کمبود این پروتئین موها را سفید میکند

براساس گزارش ABC News ،گروهی از دانشمندان دانشگاه نیویورک پروتئینی را کشف کردند که استفاده از آن در شامپوها و لوسیونها در آینده میتواند موها را به رنگ اولیه آنها بازگرداند. این کشف میتواند از جنون استفاده از رنگهای شیمیایی در نخستین سالهای خاکستری شدن موها جلوگیری کند. وظیفه این پروتئین که Wnt نام دارد تنظیم و کنترل رنگ موهاست. Wnt زنجیرهای از واکنشها را برنامهریزی میکند که سلولهای بنیادی پوست سر را برای تولید رنگدانههای مو تحریک میکند و بروز نقص در عملکرد آن میتواند این سیستم را وادار به تولید موهای خاکستری کند. این دانشمندان موفق شدند با استفاده از این پروتئین موهای سفید موشهای پیر را به رنگ اصلی بازگردانند. این محققان توضیح دادند: با دستکاری ژنتیک این پروتئین میتوان از تولید موهای سفید و خاکستری جلوگیری کرد. ما از سالها قبل میدانیم که سلولهای بنیادی فولیکولهای مو و سلولهای تولیدکننده رنگدانهها (ملانوسیتها) برای تولید موهای رنگی همکاری میکنند.

 

با طلا سفیدی را می‌پوشانند

دانشمندان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه توانستند برای نخستین‌بار، نانوذرات طلا را درون موی انسان ترکیب کنند. این دستاورد می‌تواند موهای سفید را به‌طور دائمی به رنگ قهوه‌ای درآورد. این فرایند شامل غرق کردن موهای سفید در یک محلول از ترکیب طلای کلروآریک اسید، هیدروکسید کلسیم و آب مقطر بوده که آنها را به رنگ شفاف طلایی درمی‌آورد و سپس به رنگ قهوه‌ای تیره در می‌آید. گفتنی است این ذرات که حدود 40هزار تا 60هزار بار باریک‌تر از عرض موی انسان هستند، همچنین باعث درخشش قرمزی مو زیر نور آبی می‌شوند.

 

سفید شدن زودرس موها

معمولا افراد سفیدپوست در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی موهای‌شان شروع به سفید شدن می‌کند، آسیایی‌ها معمولا حدود ۴۰ سالگی و آفریقایی-آمریکایی‌ها در40  تا ۴۵ سالگی این اتفاق برایشان رخ می‌دهد. بیش از نیمی از مردم تا ۵۰ سالگی بخش عمده‌ای از موهای‌شان سفید شده است. سفید شدن زودرس در یک فرد سفید پوست زمانی گفته می‌شود که حدود 20 سالگی موهایش شروع به سفید شدن کرده باشد. حال آنکه یک فرد آفریقایی-آمریکایی اگر تا 30 سالگی موهایش سفید شود دچار سفید شدن زودرس شده است.

 

موی سفید دارید؟

سالم‌ترید

متخصصان علوم پزشکی در اسپانیا ادعا کرده‌اند که موی سفید و جوگندمی می‌تواند نشانه سلامت باشد. این متخصصان می‌گویند اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از داشتن موی سفید یا جوگندمی ناراحت هستند، بهتر است دیگر خودتان را به این دلیل آزار ندهید چون نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سفید شدن موی سر می‌تواند نشان‌دهنده سلامت بدن باشد.

این متخصصان روی گرازهای وحشی مطالعه کرده و دریافتند که داشتن موهای سفید و خاکستری می‌تواند به این معنی باشد که شما زندگی طولانی و سالم‌تری را درپیش خواهید داشت.  این متخصصان به سرپرستی دکتر گالوان خاطرنشان کردند: آزمایشات روی گراز‌های وحشی با موی خاکستری که ناشی از فقدان ملانین است درواقع به این معنی است که سطح آسیب‌های اکسیداتیو در بدن پایین‌تر است.  به گزارش روزنامه بمبئی میرور، این متخصصان تشریح کردند: تولید رنگدانه‌های مو در بدن مستلزم مصرف بیشتر نوعی آنتی‌اکسیدان در بدن است. این آنتی‌اکسیدان درواقع به تخریب رادیکال‌های آزاد که در بروز آسیب‌های سلولی نقش دارند، کمک می‌کند.  به این ترتیب کاهش سطح این آنتی‌اکسیدان در پی تولید بیشتر رنگدانه‌های مو موجب افزایش سطح رادیکال‌های آزاد و در نتیجه تشدید آسیب‌های سلولی می‌شود.  مطالعات قبلی نیز نشان داده است که در انسان‌ها نیز وجود رنگدانه‌های قرمز موسوم به اورملانین‌ها در داخل پوست با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

 

رنگ، موها را سفید نمی‌کند

رنگ کردن هیچ تاثیری روی زودتر سفید شدن موها ندارد، بلکه عوامل دیگری که  اشاره کردیم در این امر دخیل هستند. رنگ کردن پیاپی ممکن است مشکلاتی را برای مو ایجاد ‌کرده  و موها را خشک و تحریک‌پذیر کند، ولی باعث سفید شدن مو نمی‌شود در حالی که رنگ کردن مو، یکی از راه‌های خلاص شدن از شر سفیدی موهاست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ