«تیروئید چشمی» بیماری شایع در زنان یا مردان؟

zahra
تیروئید چشمی با تورم و التهاب عضلات و بافتهای چربی اطراف چشم تظاهر می‌یابد.

دکتر محمد کی‌پور متخصص اپتومتریست گفت: تیروئید چشمی از بیماری‌های نادری به شمار می‌رود که در بانوان شایع‌تر و با تورم التهاب عضلات و بافتهای چربی اطراف چشم و تظاهر می‌یابد. بیرون زدگی کره چشم، برآمدن چشم‌ها و ایجاد حالت خمیدگی و پف کردگی در چشم فرد دیده می‌شود. تورم عضلات خارجی چشمی و ایجاد دوبینی در بیماران محرز است.

وی ادامه داد: استراتژی درمانی بر مبنای تیروئید چشمی از بیماری‌های خود ایمنی به شمار می‌آید که سیستم ایمنی بافت اطراف چشم را هدف قرار می‌دهد و ملتهب می‌سازد که معمولاً با اختلال پرکاری غده تیروئید همراه می‌باشد که باید تحت درمان قرار بگیرد. بیماری سیروز از شایع‌ترین عوامل تیروئید چشمی می‌باشد و وجود یک سوم مبتلایان به این بیماری با علائم تیروئید چشمی مواجه می‌باشند که در صورت استعمال دخانیات احتمال بروز تیروئید چشمی به میزان 8 برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: معمولاً خشکی، آبریزش و تحریک مکرر چشم، تاری دید یا دوبینی، حساسیت به نور از عوارض تیروئید چشمی به شمار می‌رود و قرمزی چشم‌ها و پلک‌ها و احساس درد در پشت چشم و نیز در هنگام نگاه کردن به جهت‌های مختلف از علائمی است که باید تحت مراقبت‌های چشمی و تخصصی قرار بگیرد. اشک مصنوعی در مراحل اولیه این بیماری تجویز می‌شود و در مراحل پیشرفته داروهای سرکوب کننده بیماری و استروئیدها استفاده می‌شود.

وی در پایان افزود: آسیب عصب بینایی از ویژگی‌هایی است که نیازمند عمل جراحی می‌باشد. تجویز پیوند‌های منشوری و استروئید‌ها و در مواردی که بروز دوبینی صورت می‌گیرد و گاهی ممکن است تیروئید چشمی تشخیص داده نشود و افراد مدتها تحت درمانهای ویژه التهاب ملتحمه یا آلرژی قرار بگیرند. وجود احساس درد در پشت چشم یا احساس درد در هنگام نگاه کردن به جهت‌های مختلف یا احساس دو بینی از علائمی است که در تشخیص استراقی تیرئید چشمی باید لحاظ گردد.

کی پور در پایان توصیه کرد: پرهیز از استعمال دخانیات در مبتلایان به تیروئید چشمی ضرورت دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ