اگر دچار خستگی گرمایی شدیم چه کنیم؟

nazari
خود امدادی برای رفع خستگی گرمایی

در درجه اول افراد باید بدانند وقتی دچار آسیب گرمایی می‌شوند دو اتفاق می‌تواند برایشان بیفتد؛ یا دچار خستگی گرمایی شده یا گرمازده می‌شوند. خستگی گرمایی مرحله اول آسیب است و اگر بموقع درمان نشود فرد دچار گرمازدگی می‌شود که بسیار خطرناک است.

در این شرایط بلافاصله لباس‌های گرم را در آورید، از محیط گرم و مرطوب بسرعت خارج و در معرض هوای خنک و در سایه قرار گیرید. در غیر این صورت خودتان را باد بزنید. بدون شک به دلیل تعریق بیش از حد دچار کاهش حجم مایعات بدن و افت فشار خون می‌شوید، به پشت بخوابید و پاهایتان را یک وجب بالا ببرید تا هر چه سریع‌تر خون به مغز برسد. عدم خونرسانی بموقع به سلول‌ها و بافت مغز سبب آسیب برگشت‌ناپذیر و مرگ برخی از سلول‌های مغزی می‌شود. اگر در خارج از خانه بودید و امکان دراز کشیدن فراهم نبود، روی صندلی بنشینید و سرتان را پایین آورده و میان پاهایتان قرار دهید.

دکتر رضایی می‌گوید: با اشاره به این که در این شرایط حجم مایعات بدن پایین آمده و الکترولیت‌های بدن تنظیم نیستند، می‌توانید از شربت عسل و آبلیمو یا شیرین‌بیان استفاده کنید و هرگز قرص نمک نخورید چون سبب تشدید تهوع و گرمازایی بیشتر بدن می‌شود. اگر شدت آسیب گرمایی زیاد بود و بشدت تهوع و سرگیجه داشتید، می‌توانید با فاصله و به میزان یک‌سوم فنجان شربت عسل و بار دیگر یک‌سوم فنجان دوغ کم نمک بخورید. بهتر است مصرف این نوشیدنی‌ها جرعه جرعه باشد تا به تهوع منجر نشود. با آب خنک پوست را مرطوب کنید و همزمان باد بزنید. اگر در عرض 30 دقیقه بهبود حاصل نشد فوری به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر به خستگی گرمایی رسیدگی نشود، دچار علائم ناشی از گرمازدگی خواهید شد. خستگی گرمایی به دلیل تعریق شدید و از دست رفتن مایعات و املاح بدن می‌تواند به «کرامپ عضلانی» یعنی گرفتگی عضلات منجر شود. در این حالت معمولا در ساق یا ماهیچه‌های ناحیه شکم انقباض عضلانی بدون شل شدن مجدد روی داده و به سفتی و تغییر شکل عضله می‌انجامد. در این مورد نیز بهترین کار نوشیدن مایعات و کشیدن عضله است.

منبع : جام سرا

مطالب مرتبط :

گرمای هوا فرسوده‌تان می‌کند!؟

چرا در تیر و مرداد ماه باید سماق و تمبرهندی بخورید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ