طب سنتی چه توصیه ایی برای دوران یائسگی دارد ؟

nazari
یائسه ها هرچه زودتر با این مواد غذایی آشتی و ارتباط تان را بیشتر کنید.

1-کوهوش سیاه برای گرگرفتگی: کوهوش سیاه علاج گرگرفتگی بوده و خوردنش درست مثل این است که یک پارچ آب یخ روی آتش درون تان ریخته باشند. این داروی گیاهی به شکل های مختلف مانند قرص، کپسول و دم نوش قابل استفاده است.

اگر می خواهید دم نوش آن را درست کنید، باید ریشه خشک گیاه را داخل آب بریزید و بجوشانید و 20 تا 30 دقیقه روی حرارت بگذارید و دائم هم بزنید تا دم نوش تان آماده شود. یادتان باشد مصرف این داروی گیاهی به هیچ وجه برای بیماران مبتلا به مشکلات کبدی مجاز نیست و خانم هایی که در دوران یائسگی تحت هورمون درمان هستند باید دور استروژن را خط بکشند.

2-بذر کتان برای تعریق شبانه: بذر کتان یا روغن آن به علت داشتن ترکیباتی به نام «لیگنان» به تعادل هورمونی بدن در دوران یائسگی کمک می کند از حجم تعریق شبانه در این دوران می کاهد.

3-شبدر قرمز جایگزین استروژن: مصرف شبدر قرمز به عنوان جایگزین هورمون استروژن (که سطح آن در بدن در دوران یائسگی کم می شود) رواج زیادی دارد و شایعاتی که اخیرا درباره این گیاه دارویی و سرطان رحم به گوش می رسید، در مطالعاتی که به تازگی انجام شده به اثبات نرسیده است. با این حال بهتر است پیش از مصرف آن با پزشک معالج تان مشورت کنید.

4-ویتامین D: این ویتامین درست به اندازه کلسیم برای حفظ سلامت استخوان های شما اهمیت دارد و اگر نباشد، کلسیم به تنهایی نمی تواند ساختمان استخوان ها را حفظ کند. حتما شنیده اید که بهترین منبع کلسیم نور خورشید است و اگر پوست در معرض آفتاب باشد، بدن می تواند ویتامین D بسازد. با این حال شاید بهتر باشد به جای ماندن زیر آفتاب شدید آن هم به مدت طولانی برای رفع کمبود این ویتامین، از مکمل های آن استفاده کنید البته با مجوز پزشک.

5-جینسینگ برای بهبود خلق و خو: هرچند مطالعاتی که در آمریکای شمای انجام شده حاکی از آن است که جینسینگ کمکی به رفع علائم فیزیکی یائسگی مثل گرگرفتگی نمی کند، اما مصرف آن می تواند خواب شما را تنظیم کرده و خلق و خوی تان را که در این دوران مثل یک آتش فشان نیمه فعال هستید، در بهترین وضعیت نگه دارد.

6-سنت جان ورت و اختلالات خلقی: نوسانات خلقی جزو جدایی ناپذیر تغییرات روانی دوران یائسگی است که با مصرف گیاه دارویی سنت جان ورت می توانید کلک اش را بکنید. تاثیر مصرف این داروی گیاهی بر رفع افسردگی خفیف به اثبات رسیده است.

منبع : مجله همشهری تندرستی

مطالب مرتبط :

گرگرفتگی دوران یائسگی با بدن چه می کند؟

با انجام چه کارهایی از دوران یائسگی لذت ببریم ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ