کدام سرطان در ایران بیشترین قربانی را می گیرد ؟

nazari
سرطان چهارمین بار بیماری را در کشور دارد و گران‌ترین هزینه‌ها مربوط به این بیماری است.

سرطان معده بیشترین قربانی در ایران را دارد و سرطان‌های خونی در حال افزایش هستند» این جدید‌ترین اظهارات رسمی درباره سرطان در ایران است.

 پس از آنکه مدتی قبل وزیر بهداشت تأثیر پارازیت‌ها بر سرطان را رد کرد، این بار رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران هم نقش دخانیات و هوای آلوده را در ابتلا به انواع سرطان بیشتر از نقش پارازیت‌ها ارزیابی کرد و گفت: بیش از 20سال است که روی این موضوع کار می‌کنیم و می‌توان به قطع گفت که الکترومگنتیک، اختلالات روانی و سلولی ایجاد می‌کند اما به‌طور کلی در ایجاد سرطان نقشی ندارد.

محمداسماعیل اکبری با اعلام اینکه مبتلایان به سرطان در ایران حدود یک‌پنجم کشورهای غربی هستند، افزود: متأسفانه از نظر روند رشد این بیماری دارای جایگاه نخست هستیم. کشنده‌ترین سرطان در کشور سرطان معده و سرطان پستان نخستین سرطان شایع بین بانوان است.

وی با بیان اینکه هر ساله 10هزار بیمار جدید به تعداد مبتلایان اضافه می‌شود، توضیح داد: شهرهای صنعتی دارای آمار بالایی در سرطان هستند اما خراسان همواره به‌عنوان محور سرطان‌های گوارشی مطرح است و از مناطق شایع سرطان معده و مری به‌حساب می‌آید. اکبری همچنین از افزایش سرطان‌های خونی در جنوب کشور خبر داد و گفت: این موضوع پس از حمله آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس بسیار بیشتر شده و تقریبا در حال اثبات این موضوع هستیم که استفاده آمریکا از رادیواکتیو در بمب‌هایش بر این موضوع تأثیر داشته که وضعیت درعراق و کویت در این زمینه بدتر است.

قابل درمان

هر چند رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران اعلام کرده که سرطان معده یکی از کشنده‌ترین سرطان‌هاست اما این موضوع کاملا اثبات شده که اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است. حذف نمک، عدم‌مصرف چربی حیوانی مانده که شامل فست‌فودها می‌شود، رعایت بهداشت دهان و دندان و عدم‌استعمال دخانیات از مواردی است که رعایت آنها 60درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتی‌های گوارشی است به‌طوری‌که افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه خودشان را درمان کنند. کاهش وزن و بی‌اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است.

چرا مبتلا می‌شویم؟

تغذیه مهم‌ترین عامل در ابتلا به سرطان معده معرفی می‌شود. کسانی که دارای کمبود کالری و سوءتغذیه هستند، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. رژیم غذایی پرچرب و شور و مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها متهم دیگر ابتلا به این بیماری است. حتی بیماری‌های ساده معده هم می‌توانند موجب ابتلای افراد به این سرطان شوند. به گفته پزشکان شانس افرادی که در دهه‌ پنجم زندگی خود به‌سرمی‌برند، دارای سوء‌تغذیه هستند، مبتلا به عفونت هلیکوباکتری هستند، پولیپ معده داشته‌اند، سیگاری هستند، الکل مصرف می‌کنند یا سابقه فامیلی دارند در ابتلا به این سرطان بیشتر است.

منبع : همشهری آنلاین

مطالب مرتبط : 

سرطان معده جان مجری جوان تلویزیون را گرفت+عکس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ