تغذیه‌ در مبتلایان به دیابت بارداری چقدر تاثیر دارد ؟

nazari
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: رعایت رژیم غذایی ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بارداری ضروری است.

نگین رمضانی با بیان این‌که مبتلایان به دیابت بارداری باید در برنامه غذایی خود از کلیه گروه‌های مواد غذایی استفاده کنند، اظهار کرد: مبتلایان به دیابت بارداری حتما غذا را در حجم کم و به دفعات بیشتر (5 وعده در روز) میل کنند و در هیچ وعده‌ای بیش از حد غذا نخورند. همچنین در برنامه غذایی خود از همه گروه‌های غذایی به شکل متنوع و متعادل استفاده کنند و مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده را کاهش دهند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش مصرف نمک و قندهای ساده برای این افراد ادامه داد: افرادی که به دیابت بارداری مبتلا هستند باید مصرف نمک و قندهای ساده (مانند قند، شکر و تنقلات شیرین) را کاهش دهند و روزانه از مواد غذایی فیبردار مانند حبوبات، سبزی، میوه و نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک که در کاهش قندخون موثر است، استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه به مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری توصیه کرد: مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین مانند نان بربری، نان تافتون، سنگک، چغندر، لپه، عدسی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و ماش را با مواد غذایی با نمایه گلیسمی بالا مانند لواش ماشینی، باقلا بدون پوست، هویج، سیب‌زمینی و پوره سیب‌زمینی جایگزین کنند.

رمضانی افزود: به خانم‌های باردار مبتلا به دیابت بارداری با BMI بالاتر از 26 توصیه می‌شود در طول بارداری وزن‌گیری تا حدود 9 کیلوگرم داشته باشند. همچنین خانم‌هایی که به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند باید از مصرف میان‌وعده‌های متعدد خودداری کنند و بعد از وعده‌های غذایی، کمی پیاده‌روی داشته باشند و همچنین قند خون خود را به شکل هفتگی کنترل کنند.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

دیابت بارداری چیست؟

آیا دیابت بارداری به نوع دوم تبدیل می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ