همه علائمی که به شما می گوید خطر سکته نزدیک است

پانته آ توتونپیان
احساس درد در قفسه سینه هر کسی را به فکر سکته قلبی می‌اندازد. از آنجا که اولین دلیل مرگ و میر ایرانیان سکته قلبی است، این علامت واضح و مشخص در اغلب موارد باید جدی گرفته شود. به‌همین دلیل است که به محض بروز این نشانه فرد به پزشک مراجعه می‌کند، اما آیا تنها نشانه سکته قلبی درد قفسه سینه است؟ آیا هر دردی در این ناحیه نشانه حمله قلبی است یا امکان دارد مشکلات دیگری در این میان دخیل باشند؟ درست است که ممکن است با خودتان بگویید مهم‌ترین نشانه حمله قلبی را می‌شناسید، اما واقعیت این است که این عارضه می‌تواند حتی بدون درد قفسه سینه بروز کند. پس این مطلب را تا انتها بخوانید تا متوجه نشانه‌های دیگر سکته قلبی شوید.

زمان را از دست ندهید!
زمانی که فقط نشانه و خطر سکته قلبی وجود دارد، درد چندان طولانی نیست و قطع می‌شود اما در صورتی که درد تا 20دقیقه طول بکشد دیگر می‌توان گفت بیمار سکته کرده است. به‌همین دلیل گفته می‌شود اگر درد چند دقیقه بیشتر طول کشید حتما اقدام درمانی را شروع کنید چون آنچه در حمله قلبی اهمیت زیادی دارد سرعت در درمان است. هرچه اقدامات درمانی سریع‌تر به بیمار برسد، امکان نجات بیمار بیشتر است. 
تفاوت علائم در خانم‌ها و آقایان!
نشانه‌های سکته قلبی در مرد و زن تفاوتی با یکدیگر ندارد و آنچه علائم سکته قلبی را در آنها متفاوت می‌کند بیماری‌های زمینه‌ای است. اما به‌طور کلی خانم‌ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ طی سکته قلبی را دارند و درد پشت و فک در آنها بیشتر از آقایان است. ضمن آنکه درد قفسه سینه در خانم‌ها با احساس فشردگی و سنگینی همراه است. خانم‌ها معمولا این درد را به گیره‌ای تشبیه می‌کنند که مدام در حال تنگ‌تر شدن است. علاوه بر این، بیشتر خانم‌ها کمی پیش از حمله قلبی احساس سوزش سردل یا سوءهاضمه می‌کنند و عوارض گوارشی در سکته قلبی در خانم‌ها دو برابر آقایان است. 

گول سن را نخورید
از آنجا که سن سکته قلبی کاهش پیدا کرده ممکن است جوان 20ساله‌ای که هیچ‌گونه سابقه مصرف سیگار یا بیماری خانوادگی ندارد با درد قفسه سینه مراجعه کند و پزشک پیش از توجه به علائم حمله قلبی، مشکلات گوارشی یا گرفتگی عضلانی را بررسی کند، زیرا این سن، سنی نیست که احتمال سکته قلبی وجود داشته باشد. اما عوامل خطری مانند آلودگی هوا و سیگار و مصرف قلیان باعث شده سن سکته قلبی به طرز چشمگیری پایین بیاید و به‌همین دلیل به پزشکان توصیه می‌شود فاکتور سن را با دیدن نشانه‌هایی شبیه حمله قلبی کنار بگذارند چون تا 15سال پیش نسبت جوانانی که دچار سکته قلبی می‌شدند بسیار پایین‌تر از امروز بود اما حالا این نسبت تغییر کرده است. 

به عوامل خطر توجه کنید
عوامل شایع خطر سکته قلبی قند، چربی و فشارخون، سیگار و سابقه خانوادگی است و معمولا فردی که دچار سکته قلبی می‌شود یکی از این عوامل را دارد. باتوجه به اینکه در بین برخی از جوانها دیده می شود در حال حاضر مصرف آمفتامین ممکن است فرد بدون اینکه متوجه این عوامل شود، دچار حمله قلبی شود. در این موارد فرد درد سینه فعالیتی دارد یعنی اگر به‌عنوان مثال از پله‌ها بالا برود احساس سنگینی در قفسه سینه می‌کند. نکته مهم توجه به عوامل خطر است زیرا با بررسی آنها می‌توان به گرفتگی احتمالی عروق پی برد و پیش از آنکه فرد دچار سکته قلبی شود، درمان انجام گیرد. 

هیچ دارویی سکته قلبی نمی‌آورد
گاهی اوقات فردی به‌دلیل یک عارضه مجبور به استفاده از داروهایی می‌شود که این داروها قند و چربی فرد را افزایش می‌دهد که همین دو فاکتور می‌تواند در بروز حمله قلبی موثر باشد اما به‌طور کلی داروی مشخصی وجود ندارد که ارتباط مستقیم با احتمال سکته قلبی داشته باشد. البته بهتر است بدانید اگر پزشک مجبور به تجویز داروهایی شود که عوارض گفته شده را دارد، در کنار آن داروهای دیگری را برای جلوگیری از بروز عوارض تجویز می‌کند.

سبک زندگی‌تان را بهبود دهید
جز ژنتیک دیگر عوامل خطر ذکر شده درمورد بروز حمله قلبی قابل برطرف شدن است. هر چند حتی اگر فردی مشکل ژنتیک داشته باشد در صورتی که شیوه زندگی سلامت در پیش بگیرد، ورزش کند، از آلودگی هوا و استرس دور باشد و غذاهای سالم بخورد، سکته قلبی را از خود دور می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید قلب سالمی داشته باشید باید نگاهی دوباره به سبک زندگی و رژیم غذایی‌تان بیندازید. 

با دردهای دیگر اشتباه نگیرید
سوزش سردل و ریفلاکس با درد قفسه سینه متفاوت است اما از آنجا که تفکیک این دو درد در فردی که درد منتشر دارد کمی سخت است ممکن است فرد آن  را نشانه حمله قلبی بداند. در صورتی که معمولا درد معده با خوردن غذا بدتر می‌شود یا تغییر می‌کند. علاوه بر این، فرد درد فعالیتی ندارد یعنی اگر از پله‌ها بالا و پایین برود، درد تشدید نمی‌شود. اگر فرد در خطر حمله قلبی باشد معمولا درد باعث احساس فشار در مرکز سینه می‌شود که اغلب ناگهانی و شدید است. نکته مهم دیگر این است که حمله قلبی معمولا با تعریق شدید همراه است درحالی که چنین علامتی در دردهای گوارشی اصلا دیده نمی‌شود. ضمن آنکه سوزش سردل معمولا به آنتی‌اسیدها پاسخ می‌دهد در‌حالی که درد قفسه سینه که ناشی از حمله قلبی است به این داروها واکنش نمی‌دهد. اما با‌وجود همه این موارد اگر فردی دیابت داشته باشد و سنش بالا باشد، پزشک احتمال درد قلبی را بیشتر از درد دانسته و بررسی را انجام می‌دهد.  

علامت‌های غیرمعمول!
در برخی موارد غیرمتعارف علامت‌های دیگری وجود دارد که در بیماران خاص مانند افراد دیابتی یا آنهایی که مواد‌مخدر مصرف می‌کنند یا فشار‌خون دارند بروز می‌کند. در این بیماران ممکن است درد قفسه سینه وجود نداشته باشد و فقط با تنگی نفس یا سرگیجه مراجعه کنند. این بیماران به اصطلاح نوروپاتی دارند یعنی باوجود آنکه درد دارند، آن را حس نمی‌کنند. از دیگر علامت‌های غیرمعمول حمله قلبی از بین رفتن تعادل فرد و حتی بیهوشی و سنکوپ است که باز هم بیشتر در افراد با بیماری‌های زمینه‌ای بروز می‌کند. 

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ