راه های پیشگیری از واریس چیست ؟

nazari
یکی از روش های متداول جهت پیشگیری از ایجاد واریس و گاهاً جهت بهبود و درمان موارد اولیه و خفیف بیماری استفاده از جوراب های واریس می باشد.

باید توجه داشت که جورابهای واریس انواع بسیار زیادی داشته که ضروری است نوع استاندارد ، با فشار مناسب ، سایز و طول مناسب هر فرد استفاده گردد.لذا فقط با نظر جراح عروق ویا پزشک آگاه به این مطلب جوراب تهیه شود.

بالا نگه داشتن پاها: همه افراد (به خصوص خانم ها) بهتر است روزی چند بار پاهای خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارند تا تا خون وریدهای ساق پا تخلیه شده و قطر وریدها به حالت نرمال برگردد.

تغییر وضعیت پا: افرادی که شغلشان به صورتی است که مجبورند ساعت های متمادی سرپا باشند باشند ویا پشت میز بنشینند ، بهتر است روزی چند بار، برای مدتی کوتاه به قدم زدن بپردازند و مچ پای خود را حرکت دهند. علاوه بر آن، از نشستن های طولانی هم باید پرهیز شود. در پروازهای طولانی نیز باید هر از چندی قدم زد یا پاها را کمی بالا آورد.

خودداری از پوشیدن لباس های تنگ: لباس های تنگ، به خصوص در ناحیه کمر و رانها باعث افزایش فشار در سیستم وریدهای پا میگردد و بازگشت وریدی را مختل میکند.

جلوگیری از یبوست: یبوست یکی از مواردی است که می تواند سبب ایجاد یا تشدید واریس شود. لذا پس با مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای حاوی فیبر باید از بروز آن جلوگیری کرد

.

پرهیز از اضافه وزن: شدت واریس با افزایش وزن رابطه مستقیم دارد ، لذا افرادی که اضافه وزن دارند با رسیدن به وزن مطلوب می توانند تا حدی از بروز واریس جلوگیری کنند .

ورزش منظم و سبک : پرداختن به ورزش های سبک و نرمشی مانند پیاده روی و شنا از توصیه های موکد است. ولی از ورزشهای سنگین و قدرتی باید خودداری شود .

زیاد نماندن در حمام و سونا: حضور طولانی مدت در حمام یا سونا نیز می تواند سبب افزایش تورم وریدها شود. سونای بخار و خشک هر دو برای واریس مناسب نیست .

پوشیدن جوراب های پیشگیرانه : در افرادی که مستعد واریس میباشند مانند افرادی که سابقه واریس در خانواده داشته و لازم است روزها برای طولانی مدت کار در حال ایستاده یا نشسته داشته باشند ، این جورابها توصیه میشود . این جوراب ها با فشار روی وریدهای ساق پا از بروز واریس جلوگیری می کنند. البته مهم است که این جوراب ها اندازه و سایز مناسب و استاندارد داشته باشند.

 مطالب مرتبط :

درمان واریس مری با اتساع بالون و تزریق وازوپرسین وریدی

آیا زالودرمانی می‌تواند واریس را درمان کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ