مولوسکوم کانتاژیوزوم

تعریف:

مولوسکوم کانتاژیوزوم، یک بیماری ویروسی شایع است که پوست و مخاط را گرفتار می کند و به صورت پاپول های ناف دار مجزا بر روی صورت و تنه و اندام ها تظاهر می کند. این بیماری بیشتر در کودکان ایجاد می شود ولی بالغین را نیز می تواند گرفتار کند که در این صورت بیشتر در نواحی ژنیتال دیده می شود. انتشار ضایعات نیز بستگی به وضعیت ایمنی فرد دارد و در بیماران با نقص ایمنی، ضایعات به صورت منتشر دیده می شود..

درمان:

  • درمان باید با دقت و ظرافت صورت گیرد تا اسکار ایجاد نکند.
  • باید به بیمار توصیه نمود جهت جلوگیری از گسترش عفونت، از شنا کردن در استخرهای عمومی، استفاده از حمام های عمومی، ورزش هایی که در آن فرد با فرد دیگری تماس پیدا می کند و استفاده از حوله مشترک اجتنابی نماید.
  • کودکان مبتلا به مولوسکوم کونتاژیوزوم را معمولاً درمان نمی‌کند،‌ زیرا درمان ممکن است باعث ایجاد اسکارهای کوچکی شود و می‌تواند دردناک باشد.

پیشگیری:

عدم رابطه و تماس پوستی با فرد ناقل

عوامل:

تماس پوستی نزدیک و در بعضی موارد تماس جنسی با یک فرد آلوده، عوامل خطر هستند.

علائم:

علایم مولوسکوم کونتاژیوزوم ۲-۸ هفته پس از عفونت آغاز میشوند. یک جوش منفرد و خارش‌دار ظاهر شده، سپس عفونت پخش می شود تا توده‌ای از جوشها را به وجود آورد. جوشها به صورت زیر هستند.
-
قطرشان تقریباً ۳-۶ میلیمتر است.
-
نرم و به رنگ سفید مرواریدی یا صورتی هستند.
-
گنبدی شکل با یک فرورفتگی کوچک در مرکز می‌باشند.
مولوسکوم کونتاژیوزوم دردناک نیست، اما ممکن است جوشهای بزرگ، زمانیکه به لباس گیر می‌کنند، دچار خونریزی شوند.

عوارض:

اغلب عوارض داروئی بطور گسترده روی کل بدن ظاهر می شوند اما گاهی اولین بار از ناحیه کشاله ران تظاهر می کند. داروهای مسهل(فنول فتالئین) , سولفونامید ها , وداروهای ضد التهابی باعث بروز ضایعات داروئی ثابت در ناحیه تناسلی می شوند.درمان شامل قطع مصرف دارو می باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
نظر خود را بنویسید