سیگار کشیدن حین بارداری باعث مننژیت کودکان می‌شود

مهرناز زاوه
زنان بارداری که سیگار می‌کشند٬ خطر ابتلای مننژیت در نوزادان‌شان تا سه برابر افزایش می‌یابد٬ و بچه‌هایی که در معرض دود سیگار والدین قرار دارند تا دو برابر بیشتر از سایر بچه‌ها نسبت به بیماری‌های کشنده در معرض خطر خواهند بود. هر ساله حدود ۲۵۰۰ نفر در بریتانیا دچار مننژیت می‌شوند٬ هر چند این رقم در بین بچه‌های زیر پنج سال بسیار شایع است.

زنان بارداری که سیگار می‌کشند٬ خطر ابتلای مننژیت در نوزادان‌شان تا سه برابر افزایش می‌یابد٬ و بچه‌هایی که در معرض دود سیگار والدین قرار دارند تا دو برابر بیشتر از سایر بچه‌ها نسبت به بیماری‌های کشنده در معرض خطر خواهند بود. هر ساله حدود ۲۵۰۰ نفر در بریتانیا دچار مننژیت می‌شوند٬ هر چند این رقم در بین بچه‌های زیر پنج سال بسیار شایع است. در واقع این بیماری از هر ۲۰ نفر٬ یک نفر را کشته و از هر ۶ نفر٬ یک نفر را کاملا از کار می‌اندازد. مننژیت به علت عفونت غشاهای محافظ اطراف مغز و نخاع رخ می‌دهد.
محققان ۶۳۰ مورد را در زمینه‌ی بیماری مننژوکوکال پیشرونده در دوران بچگی به طور سالیانه بررسی کرده و به طور مستقیم عامل آن را والدین سیگاری دانسته‌اند که از قدیم سیگار می‌کشیدند. ضمنا تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ۱۳ درصد از زنانی که نوزادشان تازه به دنیا آمده یا به عبارت دیگر ۹۵۰۰۰ از زنانی که در بریتانیا به تازگی مادر شده‌اند سیگاری هستند.
محققان دانشگاه ناتینگهام ۱۸ مورد را مورد تحلیل قرار دادند و دریافتند که بچه‌هایی که والدینشان از قدیم سیگاری بوده‌اند دوبرابر نسبت به سایر بچه‌ها خطر ابتلا به مننژیت در آنها بیشتر است. این در حالی است که بچه‌های زیر پنج سال بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.  
(منبع: webmd)

کدام علائم در دوران بارداری طبیعی است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ