می‌خواهید اشتهایتان از بین برود و دیگر برای خوردن ولع نداشته باشید؟!

غزاله ذوالفقاری
نتیجه یک تحقیق جامع روی 30 خانمی که اضافه وزن داشتند نشان می‌دهد آن دسته از خانم‌هایی که برای صبحانه، 2عدد تخم‌مرغ نیمرو همراه 2 عدد نان تست مصرف کردند، حداقل 36 ساعت میل به خوردن نداشتند و احساس سیری می‌کردند.

آیا می‌دانید سالانه  چقدر برای لاغری هزینه صرف می‌شود؟ این رقم حتی به میلیاردها دلار هم می‌رسد! رقم تعجب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برانگیزی است! اما چاره چیست؟ بعضی‌ها حاضرند سرمایه‌ای که دارند را خرج کنند تا لاغر شوند و به دوران خوش‌اندامی‌شان برگردند. چرا دائم به فکر راه‌حل‌های پرخرج هستید؟ شاید با هزینه‌ای بسیارکم و ناچیز، بتوانید به نتیجه دلخواه‌تان برسید. چرا آن را امتحان نکنید؟ کافی است سری به خواربارفروشی و میوه‌فروشی محل بزنید و تغییراساسی در سبد موادغذایی‌تان ایجاد کنید. مصرف بسیاری از موادغذایی، می‌تواند باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن شما شود. باهم نگاهی به برخی از این موادغذایی می‌اندازیم.

تخم‌مرغ Egg 
می‌دانستید مصرف یک عدد تخم‌مرغ برای صبحانه، می‌تواند وعده‌غذایی کاملی محسوب ‌شود و شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد؟ نتیجه یک تحقیق جامع روی 30 خانمی که اضافه وزن داشتند نشان می‌دهد آن دسته از خانم‌هایی که برای صبحانه، 2عدد تخم‌مرغ نیمرو همراه 2 عدد نان تست مصرف کردند، حداقل 36 ساعت میل به خوردن نداشتند و احساس سیری می‌کردند. تحقیقی دیگر نشان می‌دهد پروتئین موجود در تخم‌مرغ، باعث حفظ قندخون و عدم احساس گرسنگی‌ می‌شود.

لوبیا   Bean   
شاید تابه‌حال با نام cholecystokinin برخورد نکرده باشید و کاملا برایتان جدید باشد، اما  درواقع یکی از موثرترین هورمون‌ها درکاهش وزن   است؛ این هورمون، یک مدافع طبیعی و شدید اشتها است. اما چگونه می‌توان میزان این هورمون را در بدن افزایش داد؟ به گزارش یکی از محققان دانشگاه کالیفرنیا،‌ یکی از روش‌ها، مصرف لوبیا ست؛ آزمایشی که روی 8 مرد صورت گرفت نشان داد میزان این هورمون با مصرف وعده‌های غذایی حاوی لوبیا، نسبت به سایر وعده‌ها که فاقد لوبیا بود، چند برابر شد.

سالاد salad
 نتایج یک تحقیق روی42 خانم نشان می‌دهد آن دسته از خانم‌هایی که هر روز  یک ظرف سالاد کم‌کالری مصرف می‌کنند، ناهار کمتری نسبت به سایر افراد می‌خورند. راز این اتفاق، به‌خاطر مصرف آن ظرف بزرگ سالاد است چراکه باعث سیرشدن شما می‌شود و جلوی اشتهایتان را برای خوردن غذا می‌گیرد؛ نکته کلیدی دیگر درمورد سالاد این است که افرادی‌که روزانه یک ظرف سالاد می‌خورند، ویتامین E,C، اسیدفولیک مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و حتی به میزان بیشتری در بدن‌تان ذخیره می‌کنند.

چای سبز Green tea
کافئین  درچای سبز باعث لاغرشدن می‌شود. نوعی آنتی‌اکسیدان به اسم کاتچین در چای سبز موجود است که باعث افزایش متابولیسم و سوخت‌و‌ساز چربی می‌شود. اخیرا یک تحقیق  در ژاپن نشان داد، 35 مرد که روزانه یک لیوان چای سبز می‌نوشیدند، کاهش وزن پیدا کردند. با نوشیدن چای سبز، متابولیسم بدن افزایش یافته، سوخت‌و‌ساز بدن بیشتر شده و چربی‌های اضافه  می‌سوزد. نوشیدن چای سبز همچنین باعث کاهش کلسترول بد (LDL) می‌شود.

گلابی Pear 
طبق آمار FDA، گلابی سرشار از فیبر است. تنها 6گرم گلابی که معادل یک گلابی کوچک است، باعث سیرشدن شما می‌شود. در این زمینه  سیب، جایگاه دوم را از آن خود کرده است. حدود 3 گرم سیب باعث جلوگیری از اشتها و سیری می‌شود. گلابی و سیب، هردو منبع غنی فیبر هستند که باعث کاهش سطح قندخون می‌‌شود و برای میان‌وعده‌ها، تغذیه مناسبی محسوب می‌شوند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، خانم‌های چاقی که روزانه حدود 3 گلابی و سیب کوچک مصرف کرده‌اند، در مقایسه با خانم‌هایی که این میوه‌ها را از رژیم غذایی‌شان حذف کرده‌اند، کاهش وزن چشمگیری داشته‌اند.

سوپ Soup
یک کاسه کوچک سوپ آب مرغ، به اندازه یک تکه مرغ جلوی اشتها را می‌گیرد و فرد را سیر می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد تنها یک سوپ ساده، می‌تواند فرد را سیر کند چرا که به مغز فرمان می‌رسد معده پرشده است و دیگر فرد، اشتهایی برای خوردن ندارد.

گوشت بدون چربی Beaf
اگر هوس خوردن گوشت کرده‌اید، خب می‌توانید سراغ گوشت‌های کم‌چرب بروید. اسیدآمینه موجود در گوشت، سرشار از پروتئین است و برای حفظ سلامت بدن به‌خصوص افرادی‌که می‌خواهند وزن کم کنند لازم و ضروری است. مصرف روزانه حدود 280 گرم گوشت، به خانم‌‌هایی که می‌خواستند وزن کم کنند کمک کرده به راحتی وزن کم کنند. گوشت بدون چربی در مقایسه با سایر انواع گوشت، کالری کمتری دارد. به‌طور کلی چربی گوشت چربی‌دار، به طرز چشمگیری وزن بدن را افزایش می‌دهد.

روغن زیتون Olive oil
 این روغن اشباع نشده  باعث سوختن کالری می‌شود و وزن بدن را پایین می‌آورد. دریک تحقیق ، 13 خانمی که یائسگی‌شان را پشت‌سر می‌گذاشتند( 73-57 ساله)، صبحانه‌ای ‌خوردند که ترکیبی از غلات کم‌چرب و حدود 10 قاشق غذاخوری روغن زیتون بود. نتایج تحقیق نشان داد این خانم‌ها با مصرف روغن زیتون، متابولیسم بدن‌شان را افزایش دادند. می‌توانید آن را روی سالاد، همراه کمی سرکه بالزامیک مصرف کنید و شاهد تاثیر معجزه‌آسای آن باشید.

گریپ‌فروت Grapefruit
 کافی است نصف یک گریپ‌فروت را قبل از هر وعده‌غذایی نوش جان کنید یا روزی 3بار آب گریپ‌فروت بنوشید تا تاثیر این میوه را در لاغری ببینید. مصرف این میوه یا آب آن به صورت مداوم و به مدت 12 هفته، باعث کاهش حدود 5/1 کیلوگرم می‌شود. خاصیت فیتوکمیکال آن، باعث کاهش سطح انسولین می‌شود؛‌ فرآیندی که باعث تغییر و تبدیل کالری به انرژی می‌شود و از جمع‌شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

دارچین cinnamon
بسیاری از افراد، دارچین را ادویه‌ای خوش عطر محسوب می‌کنند و آن را روی انواع تست و دسرهایشان می‌ریزند؛ مصرف کمی پودر دارچین باعث کنترل  انسولین می‌شود و جلوی اشتهای شما را می‌گیرد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مصرف روزانه فقط یک چهارم قاشق دارچین، میزان قندخون را کاهش می‌دهد. افرادی که دیابت نوع دوم دارند هم می‌توانند از خواص این ماده غذایی بهره گیرند. درضمن مصرف دارچین، باعث کاهش کلسترول و میزان تری‌گلیسرید بدن می‌شود.

سرکه Vinegar
سرکه به خوبی جلوی اشتها را می‌گیرد. محققان بر این باورند افرادی که غذایشان را همراه سرکه می‌خورند، زودتر از سایر افراد احساس سیری می‌کنند و جلوی اشتهای‌شان گرفته می‌شود. علت هم این است‌که اسیداستیک موجود در سرکه فرآیند هضم غذا و طی شدن مسیر غذا از معده تا روده را کاهش می‌دهد، به همین ‌خاطر زودتر احساس سیری می‌کنید. سرکه از افزایش قندخون هم جلوگیری می‌کند.آجیل Nuts
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در میان‌وعده‌های خود از آجیل به جای تنقلات دیگر  استفاده  می‌کنند کمتر از سایر افراد چاق می‌شوند. نتایج تحقیقی نشان می‌دهد افرادی که وزن متوسطی داشتند و حدود 500 کالری به صورت منظم و با خوردن بادام زمینی به بدن‌شان می‌رساندند، برای خوردن غذا اشتهای چندانی نداشتند. گردو هم حاوی اسیدهای چرب امگا3 است؛ مصرف حدود
 20-10 عدد گردو در هفته، باعث کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

غلات cereal
تحقیقات نشان می‌دهد با مصرف یک کاسه غلات برای صبحانه، می‌توانید جلوی اشتهایتان را بگیرید. اما این فرآیند چگونه رخ می‌دهد؟ نتایج این تحقیق براساس یک آزمایش صورت گرفته است. محققان به 14 نفر که آماده خوردن غذا از بوفه بودند، غلات دادند؛ آن تعدادی که میزان بیشتری غلات خوردند، کمتر سراغ غذاها رفتند و خیلی زود دست از غذا خوردن برداشتند. جالب است بدانید آن افرادی که غلات با میزان فیبر بالایی مصرف کردند درمقایسه با سایر افرادی که غلات با میزان فیبر کمتری خوردند بیشتر سیر ‌شدند.

فلفل تند و قرمز Hot red pepper
مصرف مداوم فلفل قرمز، به کاهش وزن کمک می‌کند.  نتایج یک تحقیق ژاپنی نشان داد 13خانمی که صبحانه‌شان را همراه کمی فلفل قرمز خوردند (املت با  فلفل قرمز) ناهار کمتری خوردند و زودتر سیر شدند؛ ماده‌ای به نام capsaicin در فلفل جلوی اشتها را می‌گیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ