تاثیرات سکته در بخش چپ مغز: زبان‌پریشی و کنش‌پریشی زبانی

maryam01
سکته‌ مغزی (که آن را به نام حادثه‌ی عروقی مغز یا CVA هم می‌شناسند) معمولا بر یک بخش مغز تأثیر می‌گذارد. تحرک و حساسیت در یک بخش بدن معمولا توسط بخش مخالف (دیگر) بدن کنترل می‌شود. این بدان معناست که اگر سکته‌ی شما باعث آسیب به سمت چپ مغزتان شود، در سمت راست بدنتان مشکلاتی رخ خواهد داد. برخی مشکلاتی که بعد از سکته‌ی مغزی پیش می‌آید معمولا در یک نیمه‌ی مغز نسبت به نیمه‌ی دیگر رایج‌تر است. - سمت چپ مغز، قابلیت صحبت کردن و درک زبان را در اکثر افراد کنترل می‌کند. - سمت راست مغز قابلیت توجه کردن، تشخیص چیزها و وقایع، شنیدن یا لمس کردن و حس آگاهی از بدن را کنترل می‌کند. در برخی از افرادی که چپ‌دست هستند، زبان توسط نیمه‌‌ راست مغز و خودآگاهی توسط نیمه‌ی چپ مغز کنترل می‌شود.

سکته‌ مغزی (که آن را به نام حادثه‌ی عروقی مغز یا CVA هم می‌شناسند) معمولا بر یک بخش مغز تأثیر می‌گذارد. تحرک و حساسیت در یک بخش بدن معمولا توسط بخش مخالف (دیگر) بدن کنترل می‌شود. این بدان معناست که اگر سکته‌ی شما باعث آسیب به سمت چپ مغزتان شود، در سمت راست بدنتان مشکلاتی رخ خواهد داد. برخی مشکلاتی که بعد از سکته‌ی مغزی پیش می‌آید معمولا در یک نیمه‌ی مغز نسبت به نیمه‌ی دیگر رایج‌تر است.
– سمت چپ مغز، قابلیت صحبت کردن و درک زبان را در اکثر افراد کنترل می‌کند.
– سمت راست مغز قابلیت توجه کردن، تشخیص چیزها و وقایع، شنیدن یا لمس کردن و حس آگاهی از بدن را کنترل می‌کند.
در برخی از افرادی که چپ‌دست هستند، زبان توسط نیمه‌‌ راست مغز و خودآگاهی توسط نیمه‌ی چپ مغز کنترل می‌شود.
زبان‌پریشی
طی زبان‌پریشی، در این فعالیت‌ها مشکل خواهید داشت:
– صحبت کردن
– گوش کردن
-خواندن
– نوشتن
– کاربرد اعداد
– درک حرف دیگران
– فکر کردن درباره‌ی کلمات در هنگام حرف زدن یا نوشتن
این‌که به خاطر زبان‌پریشی چقدر مشکل خواهید داشت به نوع و شدت آسیب مغزی شما ارتباط دارد. به یاد داشته باشید که تمام سکته‌های مغزی به زبان‌پریشی نمی‌انجامد. حدود ۲۰ درصد از افرادی که سکته‌ی مغزی را تجربه می‌کنند دچار مشکلات زبانی و بیانی می‌شوند.
کنش‌پذیری زبانی
وقتی دچار مشکل کنش‌پذیری زبانی می‌شوید، کلمات درست را می‌دانید اما در ادا کردن یا اِعمال صدای مناسب آنها مشکل خواهید داشت. ضعف عضلانی و یا کمبود احساسات مربوط به بیان آنها اصلا دلیل این مشکل محسوب نمی‌شود. مثلا اگر کنش‌پذیری خفیف زبانی دارید، جمله را به خوبی ادا می‌کنید فقط ترتیب آوایی کلمات را جابجا خواهید گفت. 
(منبع: mayoclinic)

کدام نوع سکته مغزی بیشتر سبب مرگ می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ