کاهش ‌شنوایی، بخش اجتناب‌ناپذیر سالخوردگی نیست

maryam01
شواهد جدید نشان می‌دهد که یکی از مشکلات جسمی که تقریبا با بالا رفتن سن و سالخوردگی اجتناب‌ناپذیر است، کاهش ‌شنوایی بوده که می‌توان با خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و یا استفاده از مکمل‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، از بروز آن پیشگیری کرد. تقریبا ۴۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده به شایع‌ترین اختلال حسی یعنی کاهش ‌شنوایی‌ مبتلا هستند. به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۸ میلیون نفر از آمریکایی‌ها دچار کاهش ‌شنوایی خواهند شد. در واقع کاهش ‌شنوایی‌ در سال‌های اخیر با عواملی همچون از بین رفتن عصب‌ها

شواهد جدید نشان می‌دهد که یکی از مشکلات جسمی که تقریبا با بالا رفتن سن و سالخوردگی اجتناب‌ناپذیر است، کاهش ‌شنوایی بوده که می‌توان با خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان و یا استفاده از مکمل‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، از بروز آن پیشگیری کرد.
تقریبا ۴۰ درصد از افراد بالای ۶۵ سال در ایالات متحده به شایع‌ترین اختلال حسی یعنی کاهش ‌شنوایی‌ مبتلا هستند. به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۸ میلیون نفر از آمریکایی‌ها دچار کاهش ‌شنوایی  خواهند شد. در واقع کاهش ‌شنوایی‌ در سال‌های اخیر با عواملی همچون از بین رفتن عصب‌ها، مو و سلول‌های غشایی در گوش داخلی همراه بوده است. از آن‌جایی که مو و سلول‌های عصبی قادر به بازسازی یا بازتولید نیستند، مرگ آنها منجر به کاهش ‌شنوایی ‌دائمی می‌شود.
مصرف آنتی‌اکسیدان برای مبارزه با کاهش ‌شنوایی
اخیرا محققان پروتئینی را شناسایی کردند که در فرآیند‌هایی که منجر به آسیب‌های اکسایشی به سلول‌ها می‌شود نقش مهمی ایفا می‌کنند. در واقع نتیجه‌ی این آسیب‌ها منجر به کاهش ‌شنوایی می‌شود. نتایج این یافته‌ها به ما نشان می‌دهد که برای محافظت در برابر آسیب‌های اکسایشی می‌توان از روش‌های درمانی از طریق تنظیم مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان به شکل بالقوه از بروز آن پیشگیری کرده و حتی مشکل کاهش ‌شنوایی  را در افراد مسنّ درمان کرد.
پروتئین خاصی به نام Bak وجود دارد که از طریق فشار اکسایشی تحریک شده و مقادیری از این پروتئین با بالا رفتن سن و سالخوردگی، افزایش می‌یابد. Bak نقش بسیار مهمی در تضعیف غشای میتوکندری ایفا می‌کند، در واقع آن را دچار نشت کرده و باعث می‌شود که پروتئین‌ها‌ی مضرّ به باقی سلول راه یابند. بنابراین برای شناسایی این مسئله که آیا Bak در روند کاهش ‌شنوایی  به خاطر سالخوردگی دخیل است یا نه، محققان بر روی تعدادی از موش‌های میان‌سال که دچار کمبود Bak بودند تحقیقاتی انجام دادند. آنها گوش داخلی موش‌هایی که فاقد Bak بودند را در معرض یک ماده‌ی شیمیایی قرار دادند که عامل تحریک فشار اکسایشی بود. نتایج نشان داد که تنها فقدان بسیار جزئی سلول‌ها به شنوایی ربط دارد. و دریافتند که این فقدان حتما فقدان Bak است که در واکنش به فشار اکسایشی تولید می‌شود.
(منبع: webmd)

چرا افراد در جوانی دچار کاهش شنوایی می شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ