رادیولوژی ممکن است به کلیه‌ها آسیب بزند

maryam01
طی تحقیقاتی که اخیرا انجام‌شده، دانشمندان دریافته‌اند که رادیولوژی و دیگر انواع تصویربرداری پزشکی طی سال‌های اخیر نسبت به سایر آزمایش‌ها، بسیار افزایش یافته و تقریبا میزان هزینه‌های پزشکی هر بیمار را در سال دوبرابر کرده است. شواهد نشان می‌دهد که اکثر این آزمایش‌ها دارای حداقل میزان پیشروندگی بوده و معمولا خطرات و عوارض کمی داشته و تقریبا ایمن هستند. اما متاسفانه باید گفت که در واقع اینطور نیست. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی آزمایش‌های تصویربرداری تأثیرات مضری دارند. محققان هشدار داده‌اند که ظاهرا آسیب‌های جزئی و برگشت‌پذیر که ممکن است بعد از انجام آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی رایج رخ دهد، یکی از مشکلات خطرآفرین و تهدیدکننده‌ سلامتی است. بسیاری از روش‌های تصویربرداری پزشکی از جمله رادیولوژی، آنژیوگرافی قلبی و یا سی‌تی اسکن اغلب با استفاده از عوامل متغیر، موادی که شامل ید هستند .

طی تحقیقاتی که اخیرا انجام‌شده، دانشمندان دریافته‌اند که رادیولوژی و دیگر انواع تصویربرداری پزشکی طی سال‌های اخیر نسبت به سایر آزمایش‌ها، بسیار افزایش یافته و تقریبا میزان هزینه‌های پزشکی هر بیمار را در سال دوبرابر کرده است. شواهد نشان می‌دهد که اکثر این آزمایش‌ها دارای حداقل میزان پیشروندگی بوده و معمولا خطرات و عوارض کمی داشته و تقریبا ایمن هستند. اما متاسفانه باید گفت که در واقع اینطور نیست. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که برخی آزمایش‌های تصویربرداری تأثیرات مضری دارند.
محققان هشدار داده‌اند که ظاهرا آسیب‌های جزئی و برگشت‌پذیر که ممکن است بعد از انجام آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی رایج رخ دهد، یکی از مشکلات خطرآفرین و تهدیدکننده‌ سلامتی است.
بسیاری از روش‌های تصویربرداری پزشکی از جمله رادیولوژی، آنژیوگرافی قلبی و یا سی‌تی اسکن اغلب با استفاده از عوامل متغیر، موادی که شامل ید هستند (مانند یوپامیدول و یودیکسانل) و باریوم انجام می‌شود چرا که آنها باعث افزایش کنتراست بین ساختارهای بدن یا مایعات داخلی بدن می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که شریان‌ها و تغییرات بافت‌ها بیشتر به چشم بیاید.
زمانی که دکتر سُلُمون و همکارانش طی یک سال بر روی بیمارانی که دچار اختلالات کلیوی بودند  آزمایش آنژیوگرافی عروقی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ۹۲ مورد (۳۱ درصد) از نمونه‌های تحقیق بعد از آزمایش تصویربرداری، دچار تأثیرات و عوارض منفی آن شده‌اند. خطر سکته‌ی مغزی یا حمله‌ی قلبی در طول یک تا دو سال بعد از آزمایش تصویربرداری بسیار افزایش یافت. در کل، ۳۱ نفر (۱۳ درصد) از بیماران دچار یک مشکل بحرانی و اساسی نظیر مرگ، سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی و یا بیماری وخیم کلیوی شدند. آن دسته از بیمارانی که دچار آسیب‌های کلیوی ناشی از عوامل کنتراستی شدند، در مقایسه با بیمارانی که دچار آسیب کلیوی نشدند، میزان تأثیرات منفی آزمایشات تصویربرداری بر سلامت آنها دوبرابر بیشتر بود.
(منبع: medicinenet)

راه‌هایی برای پیشگیری از سنگ کلیه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ