چگونه تنگی‌نفس می‌تواند عامل بیماری ریوی شود؟

maryam01
بیماری ریوی به دلیل مجموعه‌ای از عوامل روی می‌دهد که منجر به بروز تغییراتی در ریه می‌شود، مثلاً تغییراتی نظیر کاهش میزان اکسیژنی که فرد در هر تنفس وارد ریه‌های خود می‌کند و یا تغییر در عملکرد شش‌ها. به طور کلی دو نوع بیماری ریوی وجود دارد: یک نوع، بیماری‌ای است که باعث تغییر عملکرد ریه‌ها می‌شود مانند تنگی‌نفس یا آسم و یک نوع که در خود بافت‌های ریه تغییر ایجاد می‌کند مانند سرطان ریه. هم‌چنین بیماری دیگری به نام بیماری ریوی انسدادی مزمن (COPD) هم وجود دارد که ترکیبی از این دو نوع است. از آنجایی که نخستین هدف ریه‌ها، انتقال جریان هوا به داخل و خارج کردن آن از بدن است، هر چیزی که در این هوا وجود داشته باشد می‌تواند روی آن (ریه‌ها) اثر گذاشته و به بیماری بیانجامد. سیگار کشیدن می‌تواند یکی از علل سرطان ریه و COPD باشد، آلودگی هم می‌تواند باعث آسیب به ریه‌ها و در نهایت بیماری ریوی شود.

بیماری ریوی به دلیل مجموعه‌ای از عوامل روی می‌دهد که منجر به بروز تغییراتی در ریه می‌شود، مثلاً تغییراتی نظیر کاهش میزان اکسیژنی که فرد در هر تنفس وارد ریه‌های خود می‌کند و یا تغییر در عملکرد شش‌ها. به طور کلی دو نوع بیماری ریوی وجود دارد: یک نوع، بیماری‌ای است که باعث تغییر عملکرد ریه‌ها می‌شود مانند تنگی‌نفس یا آسم و یک نوع که در خود بافت‌های ریه تغییر ایجاد می‌کند مانند سرطان ریه. هم‌چنین بیماری دیگری به نام بیماری ریوی انسدادی مزمن (COPD) هم وجود دارد که ترکیبی از این دو نوع است.
علل بیماری ریه
از آنجایی که نخستین هدف ریه‌ها، انتقال جریان هوا به داخل و خارج کردن آن از بدن است، هر چیزی که در این هوا وجود داشته باشد می‌تواند روی آن (ریه‌ها) اثر گذاشته و به بیماری بیانجامد. سیگار کشیدن می‌تواند یکی از علل سرطان ریه و COPD باشد، آلودگی هم می‌تواند باعث آسیب به ریه‌ها و در نهایت بیماری ریوی شود.
علائم
بیماری ریوی، علائم زیادی دارد. برخی از آنها عبارتند از:
– سرفه‌ کردن، اگر بیش از سه هفته ادامه داشته باشد.
– تنگی‌ نفس
– خس‌خس‌ سینه
– وجود خون در مخاط
– درد یا کاهش وزن
– درد سینه
– داشتن خلط بیش از حد
– برآمدگی در گردن
آیا راه درمانی برای بیماری ریوی وجود دارد؟
البته راه درمان سریعی برای بیماری‌های ریوی وجود ندارد، اما می‌توان نخستین علائم آن را سریع تشخیص داد. هر چه بهتر بتوانید آن‌ها را شناسایی کنید، شانس سلامتی و تندرستی شما بیشتر خواهد بود.
پزشکان معتقدند که بدون استثناء هرکسی که بیماری ریوی دارد باید سیگار را ترک کند و هر نوع تماسی با عوامل محیطی مانند مواد آلاینده را باید به حداقل رساند. از طرفی می‌توان با تمرینات مرتبط ورزشی و هوازی، به عملکرد بهتر ریه و دستگاه تنفسی کمک کرد.
(منبع: webmd)

دارویی برای مبارزه با دو بیماری کشنده‌‌ ریه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ