ایمونوتراپی درمانی برای سرطان معده

maryam01
سرطان معده شایع‌ترین علت مرگ میان انواع سرطان‌ها بوده و هر ساله جان حدود 107 هزار نفر را می‌گیرد.

سرطان معده شایع‌ترین علت مرگ میان انواع سرطان‌ها بوده و هر ساله جان حدود 107 هزار نفر را می‌گیرد. متاسفانه در اغلب موارد تشخیص سرطان موقعی انجام می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است. ایمونوتراپی سرطان ابتدا برای ملانوما (نوعی سرطان پوست) آزمایش شد و نتایج آن در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده است. به همین دلیل ایمونوتراپی از سوی مجله‌ی ساینس به عنوان پیشرفت مهم سال 2013 انتخاب شد. محققان همچنین در تلاش‌اند از ایمونوتراپی برای درمان سرطان معده نیز استفاده کنند.
نقش سیستم ایمنی در سرطان
سیستم ایمنی دارای این قابلیت است که موارد داخلی و خارجی را تمیز دهد. این ایده که سیستم ایمنی همچنین می‌تواند سلول‌های خطرناک در حال پیدایش را شناسایی کند و از بین ببرد پایه‌ی فرضیه نظارت سیستم ایمنی قرار گرفت. این فرضیه در همان ابتدا رها شد، اما ایده‌ی آن به تدریج مورد حمایت داده‌های عملی قرار گرفت.
ایمونوتراپی: واکسن‌های سرطان
واکسن‌های‌ سرطان به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابلیت سیستم ایمنی بدن برای جستجو و نابود ساختن سلول‌های تومور از طریق تقویت «لنفوسیت‌های تی» را افزایش دهند. به طور مشخص، پادتن‌های تومور باید به وسیله‌ی سلول‌های عرضه‌کننده‌ی پادتن (مانند DCها) به سلول‌های تی ارائه شوند. این پادتن‌ها معمولاً پپتیدهای درون‌یاخته‌ای هستند که توسط مولکول‌های «مجموعه سازگاری بافتی اصلی» سطح سلول‌های تومور برای سلول تی سمی مهیا می‌شوند.
ایمونوتراپی سرطان به مرحله‌ی بلوغ رسیده و نتایج شگرفی را به همراه داشته است. برای استفاده از این روش جهت درمان سرطان معده گام‌های امیدوارکننده‌ای برداشته شده، اما نیاز به اقدامات بیشتری است. کشف بیومارکرها (نشانگر زیستی) قدم بسیار مهمی در شناسایی بیمارانی است که برای استفاده از ایمونوتراپی مناسب هستند. این مسئله به بیماران بیشتری اجازه می‌دهد تا از فواید ایمونوتراپی بهره‌مند شوند.
(منبع: medicinenet)

عوامل خطرزای سرطان معده چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ