تأثیر ویتامین B12 بر آفت دهان

maryam01
برخی از عوامل احتمالی که می‌توانند به شکل‌گیری آفت دهان کمک کنند عبارتند از استرس، رژیم غذایی نامناسب، حساسیت به مواد غذایی و عدم توازن هورمونی.

آفت ‌دهان زخمی دردناک است که گهگاه در قسمت داخلی لب، قسمت داخلی گونه، روی لثه یا حتی زبان ایجاد می‌شود. این زخم‌ها می‌توانند قرمز رنگ بوده یا با لایه‌ی سفید پوشیده شده باشند. گفته می‌شود که خانم‌ها، نوجوانان و افراد بین 20 تا 30 سال به این عارضه مستعدتر هستند.
از لحاظ آگاهی از علل بروز آفت دهان و نحوه‌ی درمان دائمی آن در وضعیت مناسبی نیستیم. پزشکان معمولاً برای درمان آفت دهان آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضدالتهاب تجویز می‌کنند، اما در واقع این نوع درمان کارایی چندانی ندارد. برخی از عوامل احتمالی که می‌توانند به شکل‌گیری آفت دهان کمک کنند عبارتند از استرس، رژیم غذایی نامناسب، حساسیت به مواد غذایی و عدم توازن هورمونی.
در یک تحقیق، 58 فرد دچار آفت دهان به طور تصادفی انتخاب شدند. این افراد برای یک دوره‌ی 6 ماهه، قبل از خواب 1000 میکروگرم ویتامین B12 خوراکی یا دارونما مصرف نمودند و ماهی یک بار معاینه شدند.
در پایان مشخص شد که 74 درصد افرادی که ویتامین B12 مصرف کرده بودند بهبود پیدا کرده و از طرف دیگر فقط 32 درصد آنانی که دارونما دریافت کرده‌ بودند نتیجه‌ای مشابه داشتند؛ که این تفاوت بسیار زیاد است.
چند راه‌کار طبیعی برای مقابله با آفت دهان
حدود 25 درصد مردم دچار آفت دهان می‌شوند. با توجه به اینکه این مشکل تا این حد شایع است، می‌توان از چند راه‌کار برای آفت دهان استفاده کرد. با اینکه علل شکل‌گیری آفت دهان مشخص نیستند، اما محققان بر این باورند که برخی مواد مانند روی، آهن و اسید فولیک (و همچنین ویتامین B12) می‌توانند در آفت دهان نقش داشته باشند.
مواردی که می‌توانند در مقابله با آفت دهان کمک کنند:
•سبزیجات برگ سبز و غلات کامل
•شست و شوی مرتب دهان با آب گرم و نمک یا آب آلوئه‌
•آغشته ساختن زخم به جوش شیرین یا خمیر آن
•قرار دادن پیاز خام یا روغن درخت چای بر روی زخم
•ویتامین C و ویتامین B کمپلکس
•استفاده از یخ جهت کاهش درد زخم
(منبع: mayoclinic)

بیماری آفت دهان چه علائمی دارد؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ