مقایسه‌ی دو درمان غیرجراحی ریفلاکس

maryam01
ریفلاکس گاستروازوفاژیال (معده‌ای مروی) عارضه‌ای است که در آن اسید از معده به مری بازمی‌گردد. برای درمان این عارضه ابتدا از داروهای مهار کننده پروتون پمپ استفاده می‌شود. اما استفاده از این داروها برای خیلی از بیماران مشکل است و ریفلاکس در 80 درصد موارد با قطع مصرف دارو بازمی‌گردد. درمان جراحی این مشکل از سال 1990 میلادی در دسترس قرار گرفت و اخیراً از روش اندولومینال شامل ورود به بدن از طریق مجاری طبیعی و درمان عامل اصلی بروز ریفلاکس نیز ممکن شده است. برای انجام عمل اندولومینال از یک ابزار بلند اما نازک به نام ادوسکوپ برای سفت کردن محل اتصال بین مری و معده با بخیه استفاده می‌شود. در درمان به کمک امواج رادیویی، انرژی امواج بر عضلات معده و مری تأثیر گذاشته و کارکرد دریچه‌ی بین مری و معده را بهبود می‌بخشد. دکتر «لوئیس جینسون» از دانشگاه آتلانتا و لوس‌انجلس و همکاران او کارایی این دو روش درمان ریفلاکس را بین سال‌ها 2002 تا 2006 در 126 بیمار مقایسه نمودند.

ریفلاکس گاستروازوفاژیال (معده‌ای مروی) عارضه‌ای است که در آن اسید از معده به مری بازمی‌گردد. برای درمان این عارضه ابتدا از داروهای مهار کننده پروتون پمپ استفاده می‌شود. اما استفاده از این داروها برای خیلی از بیماران مشکل است و ریفلاکس در 80 درصد موارد با قطع مصرف دارو بازمی‌گردد. درمان جراحی این مشکل از سال 1990 میلادی در دسترس قرار گرفت و اخیراً از روش اندولومینال شامل ورود به بدن از طریق مجاری طبیعی و درمان عامل اصلی بروز ریفلاکس نیز ممکن شده است.
برای انجام عمل اندولومینال از یک ابزار بلند اما نازک به نام ادوسکوپ برای سفت کردن محل اتصال بین مری و معده با بخیه استفاده می‌شود. در درمان به کمک امواج رادیویی، انرژی امواج بر عضلات معده و مری تأثیر گذاشته و کارکرد دریچه‌ی بین مری و معده را بهبود می‌بخشد. دکتر «لوئیس جینسون» از دانشگاه آتلانتا و لوس‌انجلس و همکاران او کارایی این دو روش درمان ریفلاکس را بین سال‌ها 2002 تا 2006 در 126 بیمار مقایسه نمودند.
برای دو سال اول تحقیق فقط روش امواج رادیویی وجود داشت. شایان ذکر است که روش‌های مورد استفاده برای درمان ریفلاکس با توجه به ترجیح بیمار، نظر پزشک و عوامل جسمی انتخاب شدند. مجموعاً 68 بیمار از روش امواج‌رادیویی و 58 بیمار از روش اندولومینال استفاده کردند. از بیماران خواسته شد که داروهایی که مصرف می‌کنند و میزان علائم ریفلاکس خود را قبل و بعد از عمل گزارش کنند.
به طور میانگین پس از حدود 6 ماه، اطلاعات 51 درصد بیماران جمع‌آوری شد. در بین آنانی که از روش امواج رادیوی استفاده کرده بودند سوزش معده متوسط تا شدید از 55 درصد به 22 درصد کاهش یافت؛ مصرف دارو از 84 درصد به 50 درصد کاهش نشان داد و موارد دیگر مانند مشکلات مربوط به بلعیدن غذا، علائم مرتبط با صدا بیمار و سرفه نیز کمتر شدند. در گروهی که از روش اندولومینال استفاده کرده بودند، سوزش معده از 53 درصد به 43 درصد بیماران و مصرف دارو از 95 درصد به 43 درصد تنزل یافت. همچنین در افراد این گروه علائمی مانند بازگشت محتویات معده، صدا و مشکلات بلع نیز کاهش داشتند. اما درد قفسه سینه و علائم تنگی نفس در هیچ یک از گروه‌ها مشاهده نگردید.
محققان نتیجه گرفتند: تحقیق ما نشان می‌دهد هر دو روش امواج رادیویی و اندولومینال موثر بوده و می‌توانند علائم عارضه و نیاز به استفاده از داروهای مهارکننده پروتون پمپ را کاهش دهند. البته روش اندولومینال می‌تواند برای افرادی که مشکل اصلی آن‌ها بازگشت محتویات معده است گزینه‌ی بهتری باشد. با این حال برای تشخیص اثربخشی بلند مدت روش اندولومینال نیاز به انجام تحقیقات بیشتر است.
(منبع: medicinenet)

درمان ریفلاکس اسید با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ