آندوسکوپی ریفلاکس ادراری در زنانی که دچار عفونت کلیه هستند

maryam01
ریفلاکس ادراری همواره در قالب بیماری کودکان مورد توجه بوده است. افراد بزرگسالی که عفونت کلیه حاد دارند هرگز نمیتوان با عکسبرداری VCUG آن را شناسایی کرد. با این حال اگر کسی نگران این مسئله باشد که عفونت مجاری ادراری خصوصا عفونتهای تبآور، تنها در دوران کودکی خود را نشان داده و نمیتوان آن را تشخیص داد و این فرد در بزرگسالی اشکال دیگری از عفونت کلیه حاد را تجربه میکند، نمیتوان به صراحت گفت که ریفلاکس ادراری مسبب آن است. محققان طی تحقیقاتی، اطلاعات مربوط به ۱۳ زن که پیلونفریت داشتند بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ مورد بررسی قرار دادند. تمام این بیماران سابقهی ریفلاکس ادراری در بچگی داشته و یا این بیماری در خانوادهشان سابقه داشت. برخی از آنان قبلا برای رفع ریفلاکس جراحی انجام داده بودند.

ریفلاکس ادراری همواره در قالب بیماری کودکان مورد توجه بوده است. افراد بزرگسالی که عفونت کلیه حاد دارند هرگز نمی‌توان با عکسبرداری VCUG آن را شناسایی کرد. با این حال اگر کسی نگران این مسئله باشد که عفونت مجاری ادراری خصوصا عفونت های تب آور، تنها در دوران کودکی خود را نشان داده و نمی‌توان آن را تشخیص داد و این فرد در بزرگسالی اشکال دیگری از عفونت کلیه حاد را تجربه می‌کند، نمی‌توان به صراحت گفت که ریفلاکس ادراری مسبب آن است. 
محققان طی تحقیقاتی، اطلاعات مربوط به ۱۳ زن که پیلونفریت داشتند بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ مورد بررسی قرار دادند. تمام این بیماران سابقه ی ریفلاکس ادراری در بچگی داشته و یا این بیماری در خانواده‌شان سابقه داشت. برخی از آنان قبلا برای رفع ریفلاکس جراحی انجام داده بودند. 
محققان دریافتند که از این ۱۳ بیمار، ۹ نفر ریفلاکس ادراری داشتند. ۵ نفر از آن‌ها در زمان کودکی به خاطر ریفلاکس ادراری جراحی انجام داده بودند. ۲ نفر در دوران کودکی این مسئله را تحمل کردند. از این ۹ نفر، ۶ نفری که ریفلاکس داشتند در اسکن DMSA از آن‌ها، زخمهای کلیوی مشاهده شد. ترمیم ریفلاکس با آندوسکوپی در تمام بیماران صورت گرفت و در ۸ نفر از آن‌ها با موفقیت انجام شد. در واقع آن یک نفر به یک عمل دوم نیاز داشت که در ‌‌نهایت موفقیت آمیز بود. 
در ‌‌نهایت آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مجموعه ای از بیماران دارای عفونت کلیه حاد هستند و ریفلاکس ادراری آن‌ها می‌تواند عامل مهمی در شناسایی این بیماری و کمک به تشخیص آن تلقی شود. از آنجایی که همه ی ما می‌دانیم که عفونت کلیه یک بیماری چندعاملی است، از بین بردن یکی از این عوامل می‌تواند وضعیت بیمار را بهبود بخشد.

(منبع: webmd)

آیا ریفلاکس مثانه پیشگیری دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ