تغییر یک باکتری کوچک منجر به طاعون خیارکی می‌شود

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد که یک تغییر خفیف و ژنتیکی در پروتئینی به نام یرسینیا پستیس باعث تغییر تاریخ بشر شد. اکتساب یک ژن واحد٬ به تغییر این باکتری از یک عامل عفونتی معدی روده ای به بیماری کشنده ی تنفسی در پسِ طاعون خیارکی انجامید. محققان طی تحقیقاتشان بر روی این پروتئین دریافتند که اگرچه این باکتری قادر است در ریه کلونی شود٬ اما نمی‌تواند به بروز بیماریهای شدید مرتبط با ذات الریه بیانجامد. با بررسی تفاوتهای مربوط به خواص ژنتیکی این باکتری٬ در مقایسه با سایر ویژگی هایی که به منجر به ایجاد طاعون می‌شود٬ محققان دریافتند که بزرگ‌ترین تغییر در قالب یک ژن در سطح این پروتئین رخ می‌دهد. آن‌ها می‌گویند زمانیکه باکتری٬ این ژن را به سمت خود می‌کشد٬ قابلیت آن برای ایجاد عفونت در ریه افزایش یافته و در نتیجه به بروز عفونت کشنده ی ریوی می‌انجامد که اغلب آن را به نام طاعون ذات الریه ای می‌شناسیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که یک تغییر خفیف و ژنتیکی در پروتئینی به نام یرسینیا پستیس باعث تغییر تاریخ بشر شد. اکتساب یک ژن واحد٬ به تغییر این باکتری از یک عامل عفونتی معدی روده ای به بیماری کشنده ی تنفسی در پسِ طاعون خیارکی انجامید.
محققان طی تحقیقاتشان بر روی این پروتئین دریافتند که اگرچه این باکتری قادر است در ریه کلونی شود٬ اما نمی‌تواند به بروز بیماریهای شدید مرتبط با ذات الریه بیانجامد. با بررسی تفاوتهای مربوط به خواص ژنتیکی این باکتری٬ در مقایسه با سایر ویژگی هایی که به منجر به ایجاد طاعون می‌شود٬ محققان دریافتند که بزرگ‌ترین تغییر در قالب یک ژن در سطح این پروتئین رخ می‌دهد. آن‌ها می‌گویند زمانیکه باکتری٬ این ژن را به سمت خود می‌کشد٬ قابلیت آن برای ایجاد عفونت در ریه افزایش یافته و در نتیجه به بروز عفونت کشنده ی ریوی می‌انجامد که اغلب آن را به نام طاعون ذات الریه ای می‌شناسیم.
اگرچه این باکتری در طی هزاران سال٬ ژن های زیادی را به دست آورده و از دست داده٬ با این حال محققان دریافتند که هیچ تغییر دیگری برای انتقال ویژگیهای موروثی یرسینیا پستیس به ژنی نیست که قادر به ایجاد طاعون باشد.
با بررسی دقیق‌تر ژن Pla این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که یک تغییر جزئی در این ژن٬ باکتری را قادر می‌سازد تا منتشر شده و غدد لنفاوی را عفونی کند. این تغییر٬ در ژنهای جدید یرسینیا پستیس شناسایی شده و باعث شیوع عفونت در قالب طاعون خیارکی می‌شود. بر اساس این یافته ها٬ محققان معتقدند که یرسینیا پستیس پیش از آنکه به طاعون خیارکی بیانجامد باعث تغییر پاتوژن تنفسی می‌شود.
 (منبع: mayoclinic)

رمزگشایی علت شیوع طاعون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ