تغییر ژنتیکی منجر به بروز آتروفی عضلانی نخاعی می‌شود

maryam01
اخیرا محققان دریافته اند تغییرات ژنی می‌تواند به بروز نوعی بیماری موروثی بینجامد که عامل تحلیل پیشرونده ی عضلانی و تضعیف آن‌ها محسوب می‌شود؛ بیماری‌ای به نام آتروفی عضلانی نخاعی که به آن SMA-LED هم می‌گویند.

اخیرا محققان دریافته اند تغییرات ژنی می‌تواند به بروز نوعی بیماری موروثی بینجامد که عامل تحلیل پیشرونده ی عضلانی و تضعیف آن‌ها محسوب می‌شود؛ بیماری ای به نام آتروفی عضلانی نخاعی که به آن SMA-LED هم می‌گویند. این بیماری معمولا در نوزادان و بچه‌ها بروز کرده و می‌تواند کشنده باشد، به طوری که تمام عصبهای حرکتی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. SMA-LED به طور برجسته بر روی سلولهای عصبی تأثیر می‌گذارد که مسئول کنترل عضلات پا هستند. هرچند افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند تا حدی دچار ناتوانی شده و شاید در طول زندگیشان ناگزیر به استفاده از ویلچیر باشند.
در این بیماری، ملکولی در داخل سلول‌ها وجود دارد که در قالب یک موتور برای انتقال عناصر سلولی فعالیت می‌کند. با استفاده از سلولهای کِشت شده از بدن بیمار، محققان ثابت کردند که بروز تغییر ژنی می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در عملکرد حرکتی شود. آن‌ها می‌گویند در شرایطی که این ملکول مسئول موارد موروثی مربوط به آتروفی عضلانی نخاعی با حد برتری کمتر است، این تغییر ژنی در دیگران رخ نمی‌دهد.
اگرچه این بیماری، یک بیماری نادر عصب حرکتی است، اما به ما می‌گوید که عملکرد dynein– نیروی محرکه ملکولی – برای رشد و پیشرفت و حفظ نورونهای حرکتی بسیار مهم بوده و این می‌تواند چشم انداز جدیدی برای درمان آتروفی عضلانی نخاعی باشد.
 (منبع: mayoclinic)

چه عواملی باعث بوجود آمدن تحلیل عضلات می شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ