حقایقی قابل تامل درباره ی هموفیلی

maryam01
هموفیلی نوعی بیماری ارثی است که در آن فرد دچار خونریزی غیرارادی می‌شود. این مشکل به خاطر عدم وجود عامل لخته کننده در خون است که به موجب آن، خون لخته نمی‌شود.

هموفیلی نوعی بیماری ارثی است که در آن فرد دچار خونریزی غیرارادی می‌شود. این مشکل به خاطر عدم وجود عامل لخته کننده در خون است که به موجب آن، خون لخته نمی‌شود. در موارد حاد، این بیماری می‌تواند منجر به خونریزی داخلی شده و اگر درمان نشود به مرگ می‌انجامد. در اینجا به نکاتی درباره ی این بیماری می‌پردازیم:
۱. این بیماری بیشتر روی مردان تأثیر می‌گذارد تا زنان
این بیماری با کروموزوم X مرتبط بوده و این بدان معناست که ژن ناقص بر روی کروموزوم X قرار دارد. در حالی که مرد دارای کروموزوم XY است و زن کروموزوم XX دارد، مردانی که دارای این ژن ناقص هستند به هموفیلی مبتلا می‌شوند.
۲. زنان حامل این بیماری هستند
اگرچه این بیماری چندان روی زنان تأثیر نمی‌گذارد، اما آن‌ها حامل این بیماری هستند. این بدان معناست که یک زن هم ممکن است این ژن ناقص را از پدر خود که هموفیلی دارد دریافت کرده و آن را به پسر خود منتقل کند. البته احتمال اینکه دختر این زن حامل هم به این بیماری دچار شود زیاد است.
۳. دو نوع رایج از هموفیلی وجود دارد
هموفیلی نوع A به خاطر کمبود عامل هشت لخته کننده‌ی خون بوده و در اکثر موارد رخ می‌دهد. هموفیلی نوع B به خاطر کمبود عامل نُه رخ می‌دهد. ۲۰ درصد از مواردی که هموفیلی نوع B دارند آن را به ارث نبرده اند بلکه به خاطر جهش ژنی خودبه خودی است.
۴. هیچ درمانی برای آن نبوده و نمی‌توان از بروز آن پیشگیری کرد
متأسفانه محققان تاکنون نتوانسته‌اند برای این بیماری راه درمانی بیایند. از طرفی این بیماری ارثی بوده و نمی‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.
‌(منبع: medicinenet)  

تمرینات ورزشی برای بیماران هموفیلی‌

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ