آمنوره ثانویه در چه مواقعی بروز پیدا می‌کند؟

maryam01
چرخه‌ی قاعدگی به بارداری و قرص‌های ضد بارداری محدود نشده و می‌تواند اطلاعات بسیاری در مورد وضعیت سلامت شما در اختیارتان قرار دهد.

چرخه‌ی قاعدگی به بارداری و قرص‌های ضد بارداری محدود نشده و می‌تواند اطلاعات بسیاری در مورد وضعیت سلامت شما در اختیارتان قرار دهد.
پریودهای غیرمتداول، شدید و طولانی
در صورتی که دچار پریود شدید، طولانی مدت اما غیرمتداول می‌شوید و در عین حال اضافه وزن دارید، این احتمال وجود دارد که بدن شما در حال ذخیره کردن استروژن است. سلول‌های چربی اضافی مانع آزادسازی تخمک توسط تخمدان‌ها می‌شوند و این در حالی است که پوشش اندومتر به ضخیم‌تر شدن ادامه می‌دهد. در صورتی که این روند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، احتمال سرطان مخاط رحم افزایش خواهد یافت. بنابراین با پزشک خود مشورت نموده و سعی کنید وزن خود را کاهش دهید.
پریودهای بسیار خفیف
وقتی خون‌ریزی کمتر از دو روز یا مقدار آن کمتر از ۸۰ میلی‌لیتر باشد، پریود بسیار خفیف (هیپومنوره) تلقی می‌شود. این مسئله می‌تواند ژنتیکی باشد، بنابراین اگر مادر یا خواهر شما نیز دچار این حالت هستند، نیازی به نگرانی نخواهید داشت. این نوع از هیپومنوره برای بارداری مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
استفاده‌ی طولانی مدت از داروهای خوراکی ضدبارداری نیز می‌توانند موجب هیپومنوره شوند. در این صورت مصرف این داروها را برای مدتی قطع نموده و طبیعی شدن پریود را بررسی نمایید.
عدم تخمک‌گذاری از دیگر عوامل خفیف بودن پریود است. عدم تخمک‌گذاری طولانی مدت می‌تواند منجر به ناباروری شود. برخی از دلایل عدم تخمک‌گذاری عبارتند از مشکلات مرتبط با هورمون‌ها از جمله کمبود هورمون تیروئید و بالا بودن سطح انسولین، اندروژن و پرولاکتین.
آمنوره
پریود نشدن هنگام بارداری، شیردهی، پس از یائسگی یا پیش از بلوغ امری طبیعی است، اما عدم تجربه‌ی قاعدگی طبیعی نیست. این حالت آمنوره نامیده شده و می‌تواند ناشی از نقایص کروموزومی یا ایرادی در دستگاه تناسلی باشد. درمان آمنوره بسیار مشکل است.
به حالتی که فرد حداقل یک‌بار پریود شده است اما دیگر پریود نمی‌شود آمنوره ثانویه گفته می‌شود که می‌تواند علل بسیاری داشته باشد:
• التهاب در بافت‌ مغز
• وجود تومور در نزدیکی غده‌ هیپوفیز
• اختلالات روحی مانند افسردگی
• اختلالات مرتبط با خوردن مانند آنورکسیا
• ورزش
• برداشتن تخم‌دان‌ها با جراحی
• سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
• استرس
(منبع: webmd)

تزریق هورمون باروری و نقش آن در درمان ناباروری زنان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ