ارتباط بین ویروس آبله مرغان و آرتریت تمپورال

maryam01
آرتریت تمپورال می‌تواند موجب نابینایی، سکته‌ی مغزی و مرگ بیمار شود. از طرف دیگر، ویروس واریسلا زوستر یکی از ویروس‌های خانواده‌ی هرپس است که عامل بیماری آبله مرغان بوده و می‌تواند در زمانی دیگر از زندگی مجدداً به شکل زونا (یک بیماری دردناک پوستی) فعال شود.

آرتریت تمپورال می‌تواند موجب نابینایی، سکته‌ی مغزی و مرگ بیمار شود. از طرف دیگر، ویروس واریسلا زوستر یکی از ویروس‌های خانواده‌ی هرپس است که عامل بیماری آبله مرغان بوده و می‌تواند در زمانی دیگر از زندگی مجدداً به شکل زونا (یک بیماری دردناک پوستی) فعال شود. حال در یک تحقیق مشخص شده است که بین آرتریت تمپورال و ویروس واریسلا زوستر ارتباطی وجود دارد.
سرپرست تیم تحقیقاتی، دکتر «دان گیلدن» می‌گوید: تحقیق ما، که تا به امروز جامع‌ترین تحقیق در نوع خود به شمار می‌رود، شواهدی را فراهم ساخت که نشان می‌دهند این ویروس در افراد بالای 60 سال به شکل دیگری نیز فعال شده و موجب ایجاد آرتریت تمپورال می‌شود.
آرتریت تمپورال سبب تورم و حساسیت شریان‌های جمجمه و شقیقه‌های افراد بالای 50 سال می‌شود. دکتر گیلدن یادآوری می‌کند که این بیماری شایع‌ترین نوع التهاب رگ‌های خونی در افراد سالخورده بوده و آن طور که تخمین زده می‌شود از هر 100 هزار نفر 29 فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری عبارتند از سردردهای شدید بدون سابقع قبلی، حساسیت پوست سر، احساس ناراحتی در فک، تاری بینایی، تب، کاهش وزن و احساس خستگی.
در این تحقیق، محققان 13 نمونه‌ی بافت شریان‌ شقیقه‌ای افرادی که بدون علائم آرتریت تمپورال فوت کرده‌ بودند و 84 نمونه‌ی بافت شریان‌ شقیقه‌ای افرادی دارای آرتریت تمپورال را بررسی نمودند. همه‌ی نمونه‌ها از افراد بالای 50 سال جمع‌آوری شده بود.
ویروس یاد شده در 74 درصد نمونه‌های گرفته شده از افراد دارای آرتریت تمپورال و فقط 8 درصد نمونه‌های پوست طبیعی مشاهده گردید.
دکتر «پیتر کندی» از دانشگاه گلاسگو اسکاتلند معتقد است: در صورتی که تحقیقات دیگر نیز این ارتباط را تأیید نمایند، آزمایشات بالینی باید بر درمان افراد دچار آرتریت تمپورال با ترکیبی از داروهایی استروئیدی که هم‌ اکنون برای این بیماری استفاده می‌شود و درمان‌های ضدویروسی واریسلا زوستر متمرکز شوند.
(منبع: nhs)

ویروس آبله مرغان درچه فصلی شایع است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ