کشف روشی برای پیش‌بینی آریتمی قلب

maryam01
محققان به روشی دست‌یافته‌اند که به کمک آن می‌توان ضربان نامنظم قلب در افراد دچار سندرم کیوتی طولانی (LQTS) را پیش‌بینی کرد.

محققان به روشی دست‌یافته‌اند که به کمک آن می‌توان ضربان نامنظم قلب در افراد دچار سندرم کیوتی طولانی (LQTS) را پیش‌بینی کرد. سندرم کیوتی طولانی موجب اختلال در فعالیت‌های الکتریکی قلب و به تبع آن ضربان سریع و بی‌نظم قلب می‌شود. این اختلال می‌تواند سبب آلترنانس شود که کوتاه یا بلند بودن ضربان قلب از ویژگی‌های آن است.
محقق دانشگاه مک‌گیل، «توماس کوئیل» در کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد: در صورتی که تحقیقات بیشتر نتایجی که ما بدست آورده‌ایم را تأیید کنند، شاید بتوانیم نرم‌افزارهایی را برای دستگاه‌های قلب تولید کنیم که از تابعی مشابه برای پیش‌بینی زمانی که قلب افراد در شرف آلترنانس است استفاده نماییم. این بدان معناست که دستگاه جدید می‌تواند بسیار زودتر از دستگاه‌های کنونی ضربان قلب را تنظیم نماید. به این ترتیب از صدمات احتمالی به قلب جلوگیری خواهد شد.
محققان سلول‌هایی را از قلب جنین جوجه‌ها برداشته و خوشه‌هایی از سلول‌ها را تولید کردند که می‌توانند به تنهایی ضربان داشته باشند. آن‌ها با استفاده از دارو ضربان‌های نامنظم ایجاد کرده و با کمک دوربین تغییر ضربان‌های این سلول‌ها را از منظم به غیرمنظم تحت نظر گرفتند.
این تحقیق به محققان کمک نمود تا زمانی که خوشه‌های سلولی از نظم ضربانی خارج شدند را مشاهده کنند. این امر به آن‌ها اجازه داد تا برای پیش‌بینی تغییر ضربان از یک الگو تپش به دیگری یک معادله‌ی ریاضی تهیه نمایند.
در دوره‌ی گذر تغییرپذیری ریتم افزایش یافته و الگوی ضربان دچار بی‌نظمی می‌شود. در بعضی مواقع آلترنانس پس از این دوره‌ی گذر ایجاد می‌شود. یک وقفه کمی طولانی‌تر و وقفه‌ی بعدی کمی کوتاه‌تر است، اما با گذشت زمان تفاوت بین وقفه‌ها افزایش یافته و الگو بسیار واضح خواهد گشت.
گرچه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما کوئیل می‌گوید این تابع می‌تواند برای پیش‌بینی زمان وقوع آریتمی و بازنشانی ضربان قلب به منظور ممانعت از آسیب رسیدن به قلب مورد استفاده قرار گیرد.
(منبع: medicinenet)

چگونه از آریتمی قلبی پیشگیری کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ