آیا استرس قاتل هادی نوروزی بود؟

پانته آ توتونپیان
فعالیت بدنی، استرس، بیماری مادرزادی کدام یک هادی نوروزی را به آغوش مرگ فرستاد

اوایل صبح بود که خبر سکته قلبی یکی از جوانان محبوب کشور بار دیگر دل مردم ایران را به درد آورد. هادی نوروزی، کاپیتان پرسپولیس که تنها ٣٠ سال داشت حوالی ساعت 4 صبح امروز هنگام خواب دچار ایست قلبی شده و دار فانی را وداع گفت. این در حالی است که یک ماه پیش علی طباطبایی، هنرپیشه جوان کشور نیز بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. مسلم است که چنین اخباری اذهان عمومی ‌را دچار تشویش کرده است؛ اینکه چرا خطر سکته قلبی در میان جوانان و حتی ورزشکاران تا این حد افزایش یافته است. دکتر سینا مشار، بورد جراحی قلب و عروق از داشگاه هامبورگ آلمان که جزئیات آن را با مخاطبان الو دکتر در میان می گذارد.

دکتر سینا مشار درباره افزایش آمار سکته قلبی در میان جوانان به خصوص ورزشکاران به الو دکتر می گوید: متاسفانه خیلی از ورزشکاران یا افرادی که کارهای سنگین انجام می‌دهند به درستی تحت بررسی و چکاپ پزشکی قرار نمی‌گیرند. خیلی از این افراد ممکن است دچار بیماری‌های مادرزادی یا تنگی عروق قلب باشند و در عین حال تا کنون علائم آن را تجربه نکرده باشند. این نارسایی‌های قلبی با گذشت زمان و با اضافه شدن استرس‌های کاری یا فشار بدنی زیاد سرانجام ممکن است به ایست قلبی منجر شوند.  به عبارت دیگر این بیماری‌ها احتمال دارد که به صورت خفته باقی بمانند و فقط با چکاپ منظم می‌توان به وجود آنها پی برد.  

 دکتر مشار درباره دلایل بروز سکته در خواب  به خبرنگار الو دکتر توضیح می‌دهد:دما و شرایط بدن هنگام صبح باعث ترشح هورمون‌های بخصوصی می‌شود که خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهند. بنابراین اگر فرد تحت استرس و فعالیت شدید بدنی باشد و در عین حال ترشح این هورمون‌ها در بدنش افزایش یابند در خطر بیشتری برای ایست قلبی قرار می‌گیرد. این حالت ممکن است بدون هیچ علائمی رخ دهد. اگر هم علائم وجود داشته باشند خود فرد آنها را احساس نخواهد کرد. فقط شاید اطرافیان متوجه آن شوند. علائم احتمالی ایست قلبی در خواب عبارتند از تعریق، افزایش ضربان قلب، پریشانی، ناآرامی و احیانا ناله و صحبت کردن در خواب.

این جراح در پاسخ به خبرنگار الو دکتر درباره تاثیر داروها ومکمل های ورزشی در بروز سکته می‌گوید: بله این مواد مسلما در سکته قلبی تاثرگذار هستند. متاسفانه استفاده از داروهای بدن ساز و عضله ساز در تمام دنیا بین ورزشکاران مرسوم است. در حالی که داروها و مکمل‌های پروتئینی و … می‌توانند تاثیرات بسیار بدی بر ارگان‌های بدن از جمله قلب بگذارند. درواقع این مواد با افزایش رشد غیر طبیعی عضلانی، خطر نارسایی قلب را بالا می‌برند.

دکتر مشار اضافه می کند: ورزشکاران باید در بدو ورود به این حرفه یک بار به طور کامل چکاپ شوند. سپس این بررسی‌ها باید به صورت دوره‌ای هر 6 تا 12 ماه یک بار تکرار شوند. آزمایش‌های این افراد معمولا شامل آزمایش خون و بررسی آنزیم‌های آن است. علاوه براین در صورت لزوم برای چکاپ قلب می‌توان تست ورزش و اکوی قلبی انجام داد. همچنین باید لاکتات بدن بعد از ورزش اندازه گیری شود چرا که این ماده نشان می‌دهد بدن ورزشکار تا چه حد قوی و قادر به تحمل استرس است. بنابراین با کمک این آزمایش فرد متوجه می‌شود که آیا نیاز به تمرینات دیگری دارد و باید بدن خود را به تدریج قوی‌تر کند یا خیر.

دکتر مشار با اشاره به بیماری های زمینه ای مثل چربی خون و قند به خبرنگار الو دکتر می گوید:بله. چربی خون، فشار خون و قند خون بالا اگر به صورت ژنتیکی باشند می‌توانند افراد لاغر و جوان را هم درگیر سازند. چربی خون بالا در صورتی که کنترل نشود خطر تشکیل لخته خون و بسته شدن عروق قلب و سایر ارگان‌های بدن را افزایش می‌دهد. درواقع هر سه این موارد باعث فرسایش عروق قلب می‌شوند.

در سکته قلبی عوامل متعددی نقش دارند که دخانیات یکی از آنها است. مواد دخانی نه تنها احتمال گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند بلکه خطر دیگر عوامل موثر بر سکته قلبی را هم چندین برابر می‌کنند.

چرا سکته قلبی قبل از 40 سالگی سراغ جوانان می‌آید؟

متخصصان قلب از علت مرگ هادی نوروزی می‌گویند

اخبار تکمیلی در این زمینه را در الو دکتر دنبال کنید 

در شماره ی آینده ی مجله ی سیب سبز،جزئیات بیشتری درباره ی دلایل مرگ ناگهانی هادی نوروزی می خوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
هادی شاهرخی

هادی شاهرخی

1394-07-10 - 15:05 پاسخ

دنیای معدن، جمعه 10 مهر 1394. دکتر حقیقت پزشک پرسپولیس اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم، هادی نوروزی هیچگونه بیماری از جمله بیماری قلبی و فشار خون نداشت.....نوروزی کاملا شاداب در آخرین تمرین تیم شرکت داشت و تاکنون هرگز در تست های پزشکی و ورزشی علائمی از عوارض قلبی را بروز نداده است.