آیا فلج مغزی مشکل ژنتیکی است؟

maryam01
این اختلال هنگام تولد یا کمی پس از آن نمایان می‌شود، از این رو ممکن است این شک به وجود آید که شاید فلج مغزی خصیصه‌ای ژنتیکی است که به ارث برده می‌شود.

فلج مغزی نوعی ناهنجاری در کارکرد عصب و ماهیچه است که به موجب صدمات وارده به مغز ایجاد می‌شود. این اختلال می‌تواند خفیف باشد، به طوری که هماهنگی یکی از دستان را تحت تأثیر قرار دهد، یا متوسط به شکلی که برای راه رفتن محدودیت ایجاد کند. فلج مغزی همچنین ممکن است به اندازه‌ای شدید باشد که واضح صحبت کردن و حرکات دست و پا را متأثر ساخته و فرد مجبور به استفاده از ویلچر شود. فلج مغزی ممکن است به سبب صدمات وارده به مغز با برخی ناتوانی‌های رشدی نظیر ضریب هوشی کم، تشنج، حرکات غیرمعمول و مشکلات روان‌شناختی همراه باشد. این اختلال هنگام تولد یا کمی پس از آن نمایان می‌شود، از این رو ممکن است این شک به وجود آید که شاید فلج مغزی خصیصه‌ای ژنتیکی است که به ارث برده می‌شود. اما فلج مغزی به علت آسیب وارد شده به مغز هنگام بارداری یا تولد ایجاد می‌شود.
علل 
آسیب مغزی مسبب فلج مغزی می‌تواند به موجب علل متفاوتی ایجاد شود. هر نوع اختلال در رشد و شکل‌گیری ساختار و سلول‌های مغزی مانند عفونت‌ شدید، کمبود شدید مواد مغذی یا عوارض ناشناخته جنینی می‌تواند موجب فلج مغزی شود. آسیب مغزی ناشی از عدم رسیدن اکسیژن برای مدتی کوتاه به قسمتی از مغز حین بارداری یا تولد می‌تواند باعث اختلال فلج مغزی شود. فشار مسقیم بر بافت مغز ممکن است باعث خون‌ریزی در بخش‌های مهم مغز یا ایجاد تغییر در نحوه‌ی رشد شده و رشد کارکردی طبیعی را با مشکل مواجه سازد. حالاتی که موجب خون‌ریزی یا انعقاد خون می‌شوند منجر به سکته‌ی مغزی یا قلبی جنین شده و در نهایت به مغز آسیب می‌رسانند. این حالات نیز می‌توانند باعث فلج مغزی شوند.
بر اساس شواهد احتمال وقوع فلج مغزی در فرزندان یک خانواده کمی (حدوداً ۱.۶ درصد) بیشتر از عموم افراد است. اما توضیح شفافی برای ارتباط ژنتیکی این احتمال وجود ندارد. به احتمال زیاد عوامل خطرسازی که موجب فلج مغزی در یک کودک می‌شوند در بارداری بعدی تکرار شده و باعث افزایش جزئی احتمال فلج مغزی در فرزندان یک خانواده می‌شوند.
(منبع: NHS)
جلوگیری از فلج مغزی نوزادان با سولفات منیزیم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ