آیا واکسن آبله مرغان می‌تواند از شیوع ویروس شینگل جلوگیری کند؟

maryam01
آبله مرغان یا ویروس شینگل هر دو به خاطر ویروسی به نام ویروس واریسلا زوس‌تر رخ می‌دهد.

آبله مرغان یا ویروس شینگل هر دو به خاطر ویروسی به نام ویروس واریسلا زوس‌تر رخ می‌دهد (VZV). اولین تماس با این ویروس می‌تواند منجر به واریسلا یا آبله مرغان شود که یک بیماری عادی و خفیف محسوب می‌شود. با اینکه این بیماری در بچه‌ها بسیار شایع است٬ اما بزرگسالان هم ممکن است به آن مبتلا شوند.
تماس با این ویروس یا واکسن آن به معنای آن است که بدن برای مقابله با عفونت ناشی از آن٬ پادتن تولید کرده و این نشان‌دهنده‌ی ایمنی بدن نسبت به بروز مجدد این ویروس بوده و همانطور که می‌دانید ویروس واریسلا در انتهای خود نوعی زهر دارد. این ویروس به حالت غیرفعال در بافت های عصبی بدن باقی مانده و می‌تواند بعد‌ها در قالب ویروس شینگل خود را نشان داده و فعال شود. در واقع شینگل‌ها، کهیرهای دردناکی هستند که معمولا در قالب تاول‌های چندگانه‌ای خود را نشان می‌دهند. آن‌ها ۳ تا ۵ روز پیش از پوستهپوسته شدن و خشک شدن به این شکل خود را نشان می‌دهند.
یکی از شایع‌ترین اختلالاتی که برخی از مردم به آن دچار می‌شوند درد اعصاب ناشی از بیماری‌های پوستی (PHN) است. این بیماری عصبی می‌تواند تا چند ماه و حتی چند سال بعد از آنکه کهیر‌ها از بین رفتند همچنان ادامه داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد با بالا رفتن سن٬ احتمال پیشرفت PHN افزایش یافته و درد ناشی از آن هم بد‌تر می‌شود. در بخشی دیگری از این تحقیقات آمده است که شیوع زوس‌تر هرپس در بین بزرگسالان در آمریکا در حال افزایش است. علیرغم اینکه آن‌ها نمی‌توانند این مسئله را توضیح دهند که چرا میزان شیوع زوس‌تر هرپس در افراد مسن‌تر بیشتر است٬ با این حال به این مسئله معتقد نیستند که اجرای برنامه‌ی واکسن واریسلا هم ربطی به آن داشته باشد.
 (منبع: nhs)

ویروس آبله مرغان درچه فصلی شایع است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ