افزایش خطر ابتلا به گوا‌تر در افراد مبتلا به دیابت

maryam01
محققان توانسته‌اند برای نخستین بار بین دیابت نوع ۲ و غده‌ی متورم تیروئید ارتباطی بیابند.

شاید در نگاه اول، نتوان ارتباطی بین گوا‌تر (تورم غده ی تیروئید) و دیابت پیدا کرد. اما محققان توانسته‌اند برای نخستین بار بین دیابت نوع ۲ و غده‌ی متورم تیروئید ارتباطی بیابند. بخشی از یافته های آن‌ها به این شرح است:
۱. انسولین درمانی می‌تواند باعث توقف گوا‌تر شود
آن دسته از افرادی که برای دیابت خود از انسولین استفاده می‌کنند، خطر بروز گوا‌تر در آن‌ها کمتر است. آن دسته از افرادی هم که تحت متفورمیندرمانی هستند٬ نمی‌توانند از مزایای مشابه انسولین بهره‌مند شوند. این یافته‌ها تنها برای افرادی کاربرد دارد که عملکرد هورمون تیروئید آنها٬ غیرطبیعی است. فردی که گوا‌تر داشته اما عملکرد تیروئید او طبیعی باشد، نمی‌تواند از مزایای محافظتی مصرف انسولین استفاده کند.
۲. دیابت باعث بالا رفتن خطر تورم غده‌ی تیروئید می‌شود
خطر گوا‌تر در بین بیماران دیابتی بیشتر است. اخیرا محققان نقش انسولین را در تنظیم انتشار ژن گیرنده‌ی هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید (TSH) مورد بررسی قرار دادند. این گیرنده باعث تنظیم فعالیت غده‌ی تیروئید می‌شود. در این تحقیق که زنانی با وزن طبیعی هم حضور داشتند، آن دسته‌ای که میزان انسولین‌شان بالا‌تر بود در مقایسه با زنانی که میزان انسولین‌شان عادی گزارش شد، غده‌ی تیروئید بزرگتری داشتند.
۳. کنترل درست دیابت مانع از بروز گوا‌تر می‌شود
اگر سعی کنید که سطح قند خون خود را متعادل نگه دارید٬ دیگر لازم نخواهد بود نگران ابتلا به گوا‌تر باشید. اگرچه دیابت باعث افزایش احتمال ابتلا به گوا‌تر نمی‌شود، اما افرادی که سعی می‌کنند میزان گلوکز خود را کنترل کنند٬ احتمال بروز این خطر در آن‌ها بسیار کم است.
‌(منبع: nhs)

کمبود یُد در غذا منجر به گواتر می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ