رازهای شباهت محمدعلی فردین و نوه‌اش

شباهت‌های میان محمدعلی فردین و نوه‌اش که همنام اوست آنقدر زیاد است که هر مخاطبی را به فکر فرو می‌برد. متخصصین ژنتیک و بیوتکنولو‍ژی علاوه بر تاثیر ژن‌ها از تاثیرگذاری محیط و عوامل بیرونی و شانس بروز این شباهت‌ها نکات قابل تاملی را مطرح می‌کنند.

الودکتر: سیاوش فردین پسر محمدعلی فردین در گفت و گویی اختصاصی با نشریه سیب سبز به این نکته اشاره می‌کند که تشابهات فرزندش به فردین آنقدر زیاد است که شباهت‌های او به پدرش چندان به چشم نمی‌آید. او در این باره به سیب سبز می گوید: به لحاظ ظاهری و رفتاری شباهت‌هایی که محمدعلی به پدرم، فردین دارد قابل مقایسه با شباهت‌های دیگران نیست.

دکتر حسین آقاملایی متخصص بیوتکنولو‍‍ژی درباره این شباهت‌ها به سیب سبز می گوید: به طور کلی تمام صفات و ویژگی‌هایی که روی ژن‌ها قرار گرفته باشند از طریق ژنتیک از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. این ویژگی‌ها شامل تمام صفات ظاهری فرد از جمله قد، اندام، ویژگی‌های چهره، رنگ چشم، رنگ مو و موارد دیگر است.

به گزارش الودکتر به نقل از مجله سیب سبز این متخصص درباره انتقال رفتارها و ویژگی‌های عاطفی و روانی مثل روحیه جوانمردی که در خانواده فردین نسل به نسل منتقل شده می‌گوید: درباره انتقال رفتارها و ویژگی‌های عاطفی و روانی هم ژنتیک نقش مهمی دارد اما نقش تربیت و محیط در این زمینه بیشتر است.

وی اضافه می‌کند: درباره برخی صفات روانی و رفتاری مثل جوانمردی و روحیه پهلوانی ، ژنتیک نقش مهمی را ایفا می‌کند اما سیستم پاداش و تنبیه و تجربیات فرد هم در این زمینه بسیار تاثیر گذار است. این در حالی است که محمدعلی فردین در گفت و گو با سیب سبز درباره روحیه جوانمردی که از دوران کشتی‌گیری با پدربزرگش فردین همراه بوده، می‌گوید: چیزی شبیه این مرام ورزشکاری و جوانمردی را در خود می‌بینم. نه اینکه بخواهم از فردین تقلید کنم. چنین خصوصیات اخلاقی را دوست دارم و می‌خواهم این ویژگی‌ها را داشته باشم. هر کسی دوست دارد که اخلاق خوب داشته باشد و مردم‌دار باشد.

دکتر آقا ملایی درباره انتقال این ویژگی‌ها از طریق ژن به نسل‌های بعد نیز به مجله سیب سبز می‌گوید: مقالات علمی نشان می‌دهد ویژگی‌های عاطفی و روانی افراد هم از طریق ژنتیک قابل انتقال به نسل‌های بعد است. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده کسانی که مذهبی هستند ایا کسانی که نسبت به بیماری مقاوم هستند این ویژگی‌ها را به نسل بعدی منتقل می‌کنند.

 ژبرای مطالعه مصاحبه اختصاصی مجله سیب سبز با خانواده محمدعلی فردین درباره شباهت‌های ژنتیکی و دیدگاه‌های متخصصان ژنتیک در این باره  منتظر مجله سیب سبز باشید. مجله سیب سبز سوم آبان ماه منتشر و روانه دکه‌های مطبوعاتی می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
مین

مین

1394-07-23 - 19:05 پاسخ

حداقل عکس نوه رو میذاشتین !