حمله خواب، یک اختلال خود ایمنی

maryam01
بیماری حمله خواب از هر ۲۰۰ نفر ۱ نفر را به خود مبتلا می‌کند. این بیماری با احساس خواب آلودگی مفرط در طول روز و خواب نامنظم در شب همراه است. این اختلال خود ایمنی باعث تضعیف ناگهانی عضلات بدن می‌شود.

ده سال پیش، امانوئل میگنوت، از محققان دانشکده پزشکی استنفورد و همکارانش به اطلاعات قابل توجهی در زمینه اختلال حمله خواب دست یافتند. میگنوت و همکارانش به این نتیجه رسیدند که اختلال حمله خواب به واسطه یک سلول ایمنی مشخص پدید می‌آید و از این رو، بیماری حمله خواب باید به عنوان یک اختلال خود ایمنی در نظر گرفته شود.
این کار تحقیقاتی، که قرار است در شماره جدید مجله ژنتیک طبیعت منتشر شود، به درمان بهتر این اختلال کمک کرده و متخصصان را در شناخت سایر بیماری‌های شایع خود ایمنی مانند ام.اس و دیابت یاری می‌کند.
میگنوت که بیش از ۲ سال از وقت خود را صرف مطالعه و تحقیق بر روی این اختلال خود ایمنی کرده است، اذعان دارد که جزئیات مربوط به این بیماری در حال حاضر به طور کامل شناسایی شده‌اند. به زعم او، آنچه که بیش از هر چیز اهمیت دارد این است که اکنون از بیماری حمله خواب به عنوان مدلی برای شناخت سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود.
بیماری حمله خواب از هر ۲۰۰ نفر ۱ نفر را به خود مبتلا می‌کند. این بیماری با احساس خواب آلودگی مفرط در طول روز و خواب نامنظم در شب همراه است. این اختلال خود ایمنی باعث تضعیف ناگهانی عضلات بدن می‌شود. محققان در اواخر سال ۱۹۹۰ به این نتیجه رسیدند که بیماری حمله خواب از نبود هورمون ﻫﻴﭙﻮﻛﺮﺗﻴﻦ در بدن نشأت می‌گیرد.
میگنوت و همکارانش معتقدند که سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در از بین بردن سلول‌های تولیدکننده ﻫﻴﭙﻮﻛﺮﺗﻴﻦ ایفا می‌کند؛ مقالات علمی حاکی از ارتباط حمله خواب با نوعی آنتی‌ژن لکوسیت انسانی هستند. سیستم ایمنی بدن از این آنتی‌ژن برای ایجاد تمایز بین سلول‌های خودی و سلول‌های خارجی (و حملات مرتبط با آنها) و تشخیص بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌کند.
(منبع: mayoclinic)

ارتباط افزایش وزن و حمله خواب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
متعجب

متعجب

1395-07-28 - 19:15 پاسخ

سلام خسته نباشید یکی از هم خواب گاهی هام، وقتی ک خاب بود قهقه میزد، ینی ب شدت میخندید بعد ب حالت نیمه هوشیاری داشت ب سوال های ما جواب میداد ک چرا داره میخنده و میگفت نمیدونه و میپرسید من چرا دارم میخندم آیا این هم نوعی اختلال خاب محسوب میشه؟

admin

admin

1395-07-28 - 19:15

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

این اختلال خواب محسوب نمی شود و مرتبط به رویایی است که در آن لحظه می دیده است.

اگر تکرار شود نیاز به مشاور روانپزشکی دارد.دکتر سپهری