چه عواملی باعث سکسکه جنین می‌شوند؟

maryam01
جنین در همان سه ماهه نخست سکسکه می‌کند. اما بیشتر نوزادان در سه ماهه دوم و سوم با این پدیده مواجه می‌شوند. وقتی جنین سکسکه می‌کند، مادر در اطراف شکم احساس گرفتگی می‌کند.

جنین در همان سه ماهه نخست سکسکه می‌کند. اما بیشتر نوزادان در سه ماهه دوم و سوم با این پدیده مواجه می‌شوند. وقتی جنین سکسکه می‌کند، مادر در اطراف شکم احساس گرفتگی می‌کند. این گرفتگی با سایر تجربیات دوران بارداری تفاوت دارد. تقریبا تمام زنان در طول دوران بارداری‌شان حداقل یک بار سکسکه جنین را تجربه می‌کنند. برخی از نوزادان به صورت روزانه سکسکه می‌کنند.
انقباض دیافراگم
انقباض دیافراگم در جنین‌های بالغ باعث سکسکه می‌شود. برای آنکه جنین در رحم سکسکه کند، باید از یک سیستم عصبی مرکزی کامل برخوردار باشد. سیستم عصبی مرکزی به جنین کمک می‌کند که در مایع آمنیوتیک رحم نفس بکشد. در صورتی که این مایع وارد ریه شود، دیافراگم به سرعت منقبض شده و جنین سکسکه می‌کند. سکسکه در جنین امری رایج است و در سونوگرافی به صورت حرکات ریتمیک دیده می‌شود. سکسکه جنین پدیده‌ای بازتابنده است و معمولا باعث ناراحتی او نمی‌شود. علاوه‌براین، سکسکه ریه‌ی جنین را برای تنفس بهتر پس از تولد آماده کرده و ضربان قلب او را در سه ماهه سوم تنظیم می‌کند.
پیچ‌خوردگی بند ناف
در برخی از موارد، سکسکه جنین به این علت رخ می‌دهد که هوای کافی به او نمی‌رسد. اگر شدت و دفعات سکسکه به طور ناگهانی کاهش یافت، سریعا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا احتمال پیچ‌خوردگی بند ناف بررسی شود. پیچ‌خوردگی بند ناف زمانی رخ می‌دهد که بند ناف به دور گردن جنین می‌پیچد و از رسیدن هوای کافی به ریه جلوگیری می‌کند. زمانی که بند ناف به دور گردن می‌پیچد، ضربان قلب جنین افزایش یافته و جریان خون منتقله از طریق بند ناف کاهش می‌یابد.
(منبع: medicinenet)

از چه سنی می‌توان برای توقف سکسکه نوزاد به او آب داد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
اشکان

اشکان

1397-01-21 - 23:18 پاسخ

سلام متن بسیار خنده داری نوشتید جنین داخل رحم مادر و داخل کیسه ی بسته و بدون اکسیژن هست بعد نوشتید نوزاد به دلیل پیچیدن بند ناف دور گردن در تنفس اکسیژن دچار مشکل میشود؟! من دارم از خنده رودبر میشم بچه داخل رحم مادر نفس میکشه؟ بله حرکات تنفسی رو تمرین میکنه ولی نه با هوا بلکه با مایع درون کیسه آب و پیچیدن بند ناف هیچ ربطی نداره

admin

admin

1397-01-21 - 23:18

مخاطب گرامی سایت الودکتر سلام

بله نوزاد در کیسه رحم تنفس می کشد.

دکتر تقدیریان فسایی