غذاهایی که سم می‌شوند

niloofar465
استفاده به جا و مناسب از مواد غذایی سهم بسزا و مهمی را در سلامت همه افراد خصوصا کودکان دارد. تنها مفید بودن غذاها کافی نیست و باید در مصرف آنها به سن و سال کودکتان هم توجه کنید و قبل از طبخ هر غذایی، فهرست غذاهای مجاز را چک کنید تا ناخواسته کودکتان را گرفتار حساسیت و بیماری نکنید. برای آگاهی از غذاهای خطرناک سراغ دکتر علی اصغر حلیمی اصل، متخصص اطفال و رئیس بیمارستان شهدای تجریش رفتیم تا با فهرستی از غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر یکسال آشنا شویم و با کمک توصیههای وی با تغذیه مناسب به سلامت فرزندمان کمک کنیم و پهلوانانی سالم و بانشاط در خانه داشته باشیم.

الو دکتر-استفاده بجا و مناسب از مواد غذایی سهم بسزا و مهمی را در سلامت همه افراد خصوصا کودکان دارد. تنها مفید بودن غذاها کافی نیست و باید در مصرف آنها به سن و سال کودکتان هم توجه کنید و قبل از طبخ هر غذایی، فهرست غذاهای مجاز را چک کنید تا ناخواسته کودکتان را گرفتار حساسیت و بیماری نکنید. برای آگاهی از غذاهای خطرناک سراغ دکتر علیاصغر حلیمیاصل، متخصص اطفال و رئیس بیمارستان شهدای تجریش رفتیم تا با فهرستی از غذاهای ممنوعه برای کودکان زیر یکسال آشنا شویم و با کمک توصیههای وی با تغذیه مناسب به سلامت فرزندمان کمک کنیم و پهلوانانی سالم و بانشاط در خانه داشته باشیم.

تن ماهی به خورد کودکتان ندهید

ماهی از آن دسته غذاهایی است که از 11ماهگی به کودکان میدهیم، البته اگر در خانواده سابقه حساسیت نداشته باشید، میتوانید از هفت ماهگی، ماهی را به برنامه غذایی کودکتان اضافه کنید اما حواستان باشد که ماهی را خودتان در خانه طبخ کنید تا هم با بوی خوش آن، اشتهای کودکتان را زیاد کرده و هم سلامت او را حفظ کنید. تن ماهی دارای مواد افزودنی است که مصرف آن برای کودک زیر یک سال توصیه نمیشود پس بهتر است خودتان دست به کار شوید و ماهی تازه را در منزل برای فرزندتان طبخ کنید.  میتوانید در طبخ ماهی، از روغن زیتون استفاده کنید که هیچ مشکلی ندارد. ماهی ماده غذایی مفیدی است، اما  تن ماهی بهعلت نمک زیاد و مواد نگهدارنده و ادویههای گوناگونی که در آن بهکار رفته برای کودکان زیر یک سال مضر است و نباید مصرف شود. از طرفی تن ماهی شور است و نمک برای کودکان زیر یک سال توصیه نمیشود.

 عسل فلجاش میکند!

عسل از آن دست غذاهایی است که مصرف آن برای کودکان زیر یک سال توصیه نمیشود؛ درست است که از خواص عسل زیاد شنیدهاید و مصرف آن برای بدن مفید است اما این ماده حیاتی میتواند سلامت کودک شما را بهخطر بیندازد و در برخی موارد باعث ایجاد بتولیسم شود. برخی عسلها که در شرایط استاندارد تولید  نمیشوند احتمال ابتلای کودکان به این عفونت را ایجاد میکنند.

بتولیسم  نوعی بیماری عفونی است که باعث فلج عصبی میشود. برای شیرین کردن شیر و چای کودک 11ماههتان از عسل استفاده نکنید و به بهانه طبیعی بودن آن، او را در معرض بیماری قرار ندهید. شما میتوانید بعد از یکسالگی با مشورت پزشک عسلهای استاندارد و مورد تایید وزارت بهداشت را برای کودکتان در نظر بگیرید.

تخممرغ بخورد، دون دون میشود

زرده تخممرغ از مواد غذایی مفیدی است که پزشکان توصیه میکنند از 6ماهگی آن را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید اما حساب سفیده تخممرغ از زرده جداست و نباید قبل از یک سالگی به کودکتان بدهید.

سفیده تخممرغ حساسیتزاست و با مصرف آن ممکن است صورت کودک راش بزند، دانهدانه شود و کهیر بزند، سرفه و خسخس سینه پیدا کند و مدفوعش هم شل شود یا در آن خون پیدا کند و درد دل هم بگیرد. با مصرف تخممرغ ممکن است هم به علائم گوارشی و هم علائم تنفسی دچار شود.

اسفناج هموگلوبیناش را بالا میبرد

اسفناج هم از آن دست موادی است که باید از 11یا 12ماهگی مصرف شود اما قبل از 11ماهگی که هموگلوبین کودک را زیاد میکند، آهن موجود در اسفناج سه ظرفیتی است که با آهن معمولی متفاوت است. با مصرف آن ممکن است حالت دیالیز به کودک بدهد. حتی بعد از یک سالگی هم نباید در مصرف آن زیادهروی کرد و  بیشتر از هفتهای دو بار، اسفناج به خورد کودک ندهید. 

ادامه این گزارش را می­توانید، در شماره 145 که در 17 آبان ماه روی کیوسک می­آید، بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ