اینستاگرام، بلای جان زندگی خصوصی ستارگان زن/ اشترا ک گذاری زندگی خصوصی در فضای مجازی چه عواقبی دارد؟

60ameneh
بسیاری از ما هر روز به فضای مجازی سر میزنیم و مسائل زندگی خصوصی خود را با دیگران به اشتراک میگذاریم یا به زندگی دیگران سرک می کشیم. متاسفانه این قضیه به یک بازی روتین تبدیل شده و انگار برخی از ما در خانههای شیشهای زندگی میکنیم. پروفسور باهر جامعه شناس در گفت و گو با سیب سبز این معضل اجتماعی را بررسی می کند.

به گزارش الودکتر به نقل از مجله سیب سبز، در رابطه با فضای مجازی هم نحوه استفاده بسیار مهم است. از این فضا میتوان اطلاعات مفید بسیاری را رد و بدل کرد. خود من بخش زیادی از اخبار و حوادث روز را از همین فضاها دریافت میکنم و مطالب زیادی هم میآموزم. اما از همین فضاهایی که بالقوه مفید هستند برخی سوءاستفادهها میشود که عمدهترین آنها هم سوءاستفادههای اخلاقی(همان مشکلات مربوط به حریم خصوصی و مسائل خانوادگی) است. نتیجه دیگر استفاده نادرست از فضاهای مجازی این است که وقت مفید زندگی افراد مخصوصا خانم ها در این فضاها بیهوده تلف میشود. همین که افراد وقت و زمان مفید زندگی خود را بیهوده در فضاهای مجازی سپری میکنند باعث پراکندگی افراد خانواده، درگیری همسران و بیثمر شدن زندگی فرزندان میشود.

دکتر حسین باهر درباره عواقب طرح مسائل خانوادگی و خصوصی در شبکه های مجازی به مجله سیب سبز می گوید: مسئلهای که بهطور کلی در جوامعی مانند جامعه ما وجود دارد، مشکل کاستیهای افراد است. به این معنی که افراد کاستیهایی را در خود احساس میکنند و سعی در پر کردن آن دارند.

وی اضافه می کند: کمبودها و کاستیهای روانی مثل تمایل بیش از حد به دیده شدن، خودبزرگبینی، خودکوچکبینی و… همه و همه میتوانند در ایجاد جریانات هیجانی در فضاهای مجازی نقش داشته باشند. بسیاری از افراد هستند که وارد فضای مجازی میشوند و هر روز مسئلهای جدید برای خود ایجاد میکنند. یک روز میآیند عکس میگذارند، فردا عکس را برمیدارند و متن میگذارند، روز دیگر جواب دیگری را میدهند و… این افراد ممکن است چنین کارهایی را برای مطرح شدن انجام دهند. قضیه همان ایجاد حاشیه برای مشهور شدن است که دیدهایم برخی افراد چطور از آن استفاده میکنند. خودبزرگبینی کاذب هم از همین دست عوامل است؛ یعنی فردی تصور میکند شخص بسیار مهمی است و دیگران باید از زندگی شخصی او بیشتر بدانند. یعنی خودبزرگبینی کاذب باعث میشود این تصور در او بهوجود آید که مسائل شخصی او برای دیگران بسیار مهم و جذاباست.

وی بیکاری را مهمترین عامل بروز این مشکلات می داند و به خبرنگارمجله  سیب سبز می گوید: به هرحال یکی از دلایل حضور بیش از حد در فضاهای مجازی، اشتراک گذاشتن عکسهای خصوصی، حاشیه ایجاد کردن و… هم همین موضوعات است. معتقدم کار و فعالیت، مشغله ذهنی و فیزیکی ایجاد میکند. کسی که مشغله داشته باشد فرصت کمتری برای حضور حاشیهدار در فضای مجازی دارد. فردی که شاغل(بهمعنای درگیریهای ذهنی و فعالیت مفید، نه به معنای صرفا شغل داشتن) است مسلما وقت خود را بهجای سرک کشیدن در زندگی دیگران و اشتراکگذاری زندگی خود، صرف ارتقای فعالیتهای خودمیکند.

پروفسور حسین باهر جامعه شناس و رفتار شناس تبعات ناخواسته افشای زندگی اسرار زندگی خصوصی ستارگان در اینستاگرام را در گفت و گو با خبرنگار سیب سبز بررسی کرده است. برای مطالعه کامل این مطلب به مجله سیب سبز شماره 145 تازه ترین شماره از مجله سیب سبز مراجعه کنید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ