خطر بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به رماتیسم مفاصل

مهرناز زاوه
رماتیسم مفاصل باعث دو برابر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود، اما می‌توان با تلاش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و تشخیص زودهنگام آن، از شیوع این بیماری و عود کردن آن جلوگیری کرد.

رماتیسم مفاصل باعث دو برابر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود، اما می‌توان با تلاش برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و تشخیص زودهنگام آن، از شیوع این بیماری و عود کردن آن جلوگیری کرد. التهابی که به خاطر رماتیسم مفاصل به وجود می‌آید بر سیستم قلبی عروقی بدن و نیز مفاصل تأثیر می‌گذارد. این التهاب، یکی از عوامل خطرزا برای بیماری‌های قلبی است. بیماران مبتلا به رماتیسم مفاصل میزان بروز التهاب در آنها بیشتر است و این التهاب نه تنها بر مفاصل آنها بلکه بر سایر اعضا و بافت‌های بدن هم تأثیر می‌گذارد.
در واقع التهاب مرتبط با رماتیسم مفاصل باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و شکل‌گیری رسوبات می‌شود؛ این رسوبات به دلیل تجمع کلسترول، کلسیم و سایر مواد در رگ‌ها ایجاد شده و به مسدود شدن سرخرگ‌ها و کاهش جریان خون می‌انجامد. وقتی بخش‌هایی از این رسوبات تجزیه و وارد جریان خون می‌شود، می‌توانند لخته‌های خونی کوچک‌تری ایجاد کرده و منجر به حمله‌های قلبی و یا سکته‌ی مغزی شود. افراد که دچار رماتیسم مفاصل هستند، خطر فیبریلاسیون دهلیزی در آنها بیشتر خواهد بود؛ این بیماری نوعی اختلال ضربان قلب بوده که با ناراحتی قلبی، سکته‌ی مغزی و مرگ مرتبط است.
مشکلات قلبی ظرف یک سال خود را نشان می‌دهند
تحقیقات قبلی نشان داده است که افرادی که دچار رماتیسم مفاصل هستند خطر بیماری‌های عروقی در آنها حدودا دو برابر بیشتر بوده و این مسئله ظرف یک سال پس از تشخیص آن رخ می‌دهد. اخیرا محققان بر میزان مرگ و میر به خاطر بیماری‌های قلبی، ظرف ۱۰ سال از شروع رماتیسم مفاصل در بین دو گروه از افراد بررسی‌هایی انجام دادند.
یک گروه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ دچار رماتیسم مفاصل بوده و ۳۱۵ نفر بوده و گروه دیگر شامل ۴۹۸ نفر از بیمارانی که طی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ ، رماتیسم مفاصل داشتند. گروه تحت کنترل هم شامل ۸۱۳ نفر از افرادی بودند که به خاطر بیماری قلبی مردند. نتایج تحقیقات نشان داد که در گروهی که در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ مورد بررسی قرار گرفتند، ۱.۲ درصد به خاطر این بیماری جان خود را از دست دادند و این میزان در بین افرادی که بیماری آنها در سال‌های ۹۰ میلادی تشخیص داده شد، ۴.۷ درصد بود. 
(منبع: NHS)

آیا بین کوتاهی قد و بیماری قلبی رابطه‌ای وجود دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ