بدترین عادت‌های خوردن صبحانه که چاقتان می‌کند-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آیا برای صبحانه شیر می‌خورید؟ اکثر مردم همین کار را انجام می‌دهند. اما سعی کنید از مصرف لبنیات برای صبحانه پرهیز کنید چرا که باعث بروز نفخ شده و در طولانی‌مدت به اضافه وزن و سایر مشکلات سلامت منتهی می‌شود.

در ادامه‌ی قسمت اول به بدترین عادت‌های صبحگاهی اشاره می‌کنیم.
۹.عدم مصرف پروتئین
درست کردن صبحانه‌ای که سرشار از کربوهیدرات است مانند نان باگل، نان شیرینی کرواسان و غلات، بسیار ساده است. اما پروتئین عاملی مهم در سیری و متعادل نگه داشتن قند خون برای مدت طولانی تلقی می‌شود. در مقایسه با غذاهای با کربوهیدرات بالا، غذایی که پروتئین بالایی دارد تا بیش از سه ساعت بعد از مصرف تأثیر مستقیمی بر میزان قند خون دارد.
۱۰.تماشای تلویزیون موقع خوردن صبحانه
تمرکز بر تلویزیون هنگام خوردن صبحانه باعث می‌شود میزان آگاهی شما نسبت به چیزی که می‌خورید و لذت بردن از طعم و بافت غذایی که در دهانتان می‌گذارید کم شود و اصلا حواستان نباشد که چه اندازه غذا برمی‌دارید. بهتر است برای این کار زمان مناسبی اختصاص دهید و با آگاهی تمام هر تکه را بجوید.
۱۱.ننوشیدن آب، بلافاصله بعد از بیدار شدن
این مسئله بیش از آنچه اکثر مردم فکر می‌کنند بر اندازه شکم تأثیر می‌گذارد. هر فرآیندی در بدنتان داخل آب رخ می‌دهد –‌از کمک به تخلیه‌ی مواد زائد از روده گرفته تا کارکرد درست و دقیق متابولیسم. همچنین عدم مصرف آب کافی بلافاصله به کم آبی بدن منتهی می‌شود و وقتی کمی با کم آبی رو به رو شوید این مسئله بر میزان انرژی بدن تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود بخواهید بیشتر چرت بزنید و فعالیت کمتری داشته باشید.
۱۲.مصرف مرتب شیرینی‌های کم چرب
نسل‌های قبلی وقتی کلمه «سبوس» یا «کم‌چرب» را می‌شنیدند چنین می‌پنداشتند که آن گزینه، حتما گزینه‌ی سالمی خواهد بود. اما یک بار دیگر به این مسئله فکر کنید: این غذاها، که می‌تواند سرشار از فیبر باشد در واقع سرشار از پودرهای فرآوری شده و شکر بوده و از طرفی سدیم فراوانی دارند. هیچ وقت گولِ این‌ها را نخورید و همیشه برچسب روی محصولات و ترکیبات آنها را چک کنید.
۱۳.افراط در مصرف لبنیات
آیا برای صبحانه شیر می‌خورید؟ اکثر مردم همین کار را انجام می‌دهند. اما سعی کنید از مصرف لبنیات برای صبحانه پرهیز کنید چرا که باعث بروز نفخ شده و در طولانی‌مدت به اضافه وزن و سایر مشکلات سلامت منتهی می‌شود. از آنجایی که ۶۵ تا ۹۰ درصد از مردم جهان دچار عدم تحمل لاکتوز هستند٬ بدن شما در قالب بروز التهاب و بزرگ شدن شکم نسبت به مصرف لبنیات واکنش نشان می‌دهد.
۱۴.مصرف عمده کربوهیدرات برای صبحانه
بسیاری از مردم بر این باورند که نان باگل سرشار از کربوهیدرات همراه با لایه‌ای از پنیر خامه‌ای نمی‌تواند گزینه‌ی سالم و مناسبی باشد چرا که حدود ۵۰۰ کالری به بدن اضافه می‌کند. اما حتی اگر برای صبحانه یک کاسه بلغور جو دوسر یا یک بشقاب میوه بخورید، باز هم نتیجه عکس می‌گیرید. زیرا اصولا هضم کربوهیدرات چند ساعت طول می‌کشد٬ و بدون وجود پروتئین که تا زمان طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد، هنوز به ظهر نرسیده، گرسنه خواهید شد. قند خونتان بلافاصله کاهش یافته و به احتمال زیاد به دنبال چیزی می‌گردید که گرسنگی‌تان را برطرف کند که در اغلب مواقع شیرینی است. اما چه چیزی را می‌توان جایگزین آن کرد؟ بهتر است از کربوهیدرات‌های سرشار از فیبر استفاده کنید و به همراه آن پروتئین کم چرب هم بخورید. هر دوی اینها باعث متعادل نگه داشتن قند خونتان می‌شوند.
۱۵.خوردن هر روزه‌ی غلات سبوس‌دار
در اکثر موارد این غذا سرشار از غلات کامل است اما دانه‌های گندم و آرد سفید هم به آن افزوده شده است. این غذاها عمر مفید طولانی دارند بنابراین مواد نگهدارنده٬ سدیم و طعم دهنده‌های صنعتی به آنها افزوده شده و فاقد بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.
۱۶.خوردن غلات مستقیما از جعبه آن
چه حوصله برداشتن کاسه را نداشته باشید و چه دیرتان شده باشد، باز هم دست کردن در جعبه غلات و خوردن آن یک اشتباه بزرگ است. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید دیگر کنترلی روی مقداری که می‌خورید نخواهید داشت و همین به مرور باعث اضافه وزنتان خواهد شد.
منبع: eatthis

۲۰ عادتی که شما را بیمار و چاق می‌کنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ