روزی روزگاری چاقی!

sara66
مرد و زن و خرد و کلان به‌دنبال شیوه‌هایی هستند تا به هر نحوی که هست، قدری از اضافه‌وزن‌شان کم کنند. اما اغلب شاهد بوده‌ایم که خیلی از این روش‌ها جواب نداده‌اند یا خیلی زود وزن ازدست رفته به بدن بازگشته است. دیدگاه طب سنتی را درباره چاقی و لاغری بخوانید.

به روش سنتی لاغر شوید

روزی روزگاری چاقی!

روزگاری بود که چاقی نه تنها عیب بهشمار نمیرفت، بلکه امتیاز هم محسوب میشد، چون نمادی از ثروت و رفاه بهحساب میآمد و به آن مباهات میکردند. بله! از اینکه چاق بودند، خوشحال بودند. اما معیارهای زیبایی هر چند وقت یکبار تغییر میکند. فعلا مد این است؛ لاغری. بالطبع این طرز تفکر مرد و زن و خرد و کلان بهدنبال شیوههایی هستند تا به هر نحوی که هست، قدری از اضافهوزنشان کم کنند. اما اغلب شاهد بودهایم که خیلی از این روشها جواب ندادهاند یا خیلی زود وزن ازدست رفته خوشحال و خرم به بدن بازگشته است. شما که همه راهها را امتحان کردهاید اینبار دکتر مریم ایرانزاد اصل، متخصص طب سنتی دیدگاه طب سنتی را درباره چاقی و روشهای لاغری بیان کرده است.

عذرا جوانمردی

از چاقی تا «سمن مفرط»

از آنجاییکه عوامل متعدد و پیچیدهای در پدیده چاقی دخیل هستند، دیدگاههای گوناگون طبی این مساله را مورد بررسی قرار دادهاند، طوریکه مکاتب طبی مدام روشهای درمانی متنوعی را ارائه میدهند و طیف وسیعی از داروهای لاغرکننده به بازار عرضه میشود. در این میان، طب مکمل و گیاهان دارویی بهعنوان گزینه موثر در کاهش وزن و کاهش چربی بدن، از طرف پزشکان و بیماران مورداستقبال قرار گرفته است.

طب سنتی ایرانی نیز بهعنوان یک مکتب طبی مستقل که بر پایه مزاج و اخلاط استوار است، دیدگاه ویژهای درخصوص پدیده چاقی و روشهای درمانی آن دارد. دانشمندان این طب، «سَمن مفرط» یا چاقی را یک بیماری خطرناک میدانستند و بر درمان آن و حفظ وزن سلامت تاکید داشتند.

 عوامل بروز چاقی

باتوجه به توضیحات قبلی معلوم میشود که هر نوع افزایش حجم در بدن ناشی از کیفیت تری یا رطوبت است، پس غلبه رطوبت علت اصلی همه انواع چاقی و غلبه خشکی عامل اصلی همه انواع لاغری است.

عوامل افزایش تری

عوامل افزایش تری در بدن، فقط به خوردن خوراکیها و نوشیدن آشامیدنیها منحصر نمیشود و دایره گستردهای دارد که شامل مواردی از سبک زندگی هم میشود؛ پرخوری. مصرف غذاها و داروهای رطوبتزا بهصورت خوراکی یا مالیدنی. مثل زیادهروی در مصرف میوههای تر یا مالیدن مکرر روغن بادام شیرین به بدن. حمام رطوبتزا، یعنی حمام نهچندان گرم؛ زیرا گرمی اندک آن باعث باز شدن منافذ پوست و نفوذ رطوبت به داخل بدن میشود. سکون و نداشتن تحرک کافی،  مصرف نکردن مواد تحلیل برنده رطوبت مثل انواع غذاهای خشک، دفع نکردن مواد زاید بدن، دفع خلط صفرا؛ زیرا بهدلیل گرمی و خشکی مزاج، تحلیل برنده رطوبت است؛ خواب زیاد و نشاط.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 145 مجله «سیب سبز» که هم اکنون روی کیوسک است، بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ