چربی در لباس سفید!

akahmadi
محصولات لبنی یکی از سودمندترین خانواده موادغذایی بوده و مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع کلسیم دریافتی روزانه هستند. طبق استاندارد، برای آنکه کلسیم کافی را هر روز دریافت کنیم، باید روزانه 3واحد لبنیات مصرف شود.

الو دکتر-محصولات لبنی یکی از سودمندترین خانواده موادغذایی بوده و مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع کلسیم دریافتی  روزانه هستند. طبق استاندارد، برای آنکه کلسیم کافی را هر روز دریافت کنیم، باید روزانه 3واحد لبنیات مصرف شود.  البته بهترین حالت این است که از لبنیات کم‌چرب استفاده کنیم. لبنیات کم‌چرب، کلسیم قابل جذب بالاتری دارند و نکته مهم اینکه کالری کمتری در حجم یکسان نسبت به لبنیات پرچرب دارند. اگر از طرفداران شیر و خانواده‌اش هستید و تا امروز نمی‌دانستید هر کدام از اعضای این خانواده چقدر در چاق شدن شما نقش دارند، حتما این مطلب را بخوانید.

        شیر

اولین عضو خانواده لبنیات که سهم بسزایی در تامین کلسیم روزانه ما به‌عهده دارد شیر است. به‌طور متوسط از هر واحد لبنیات باید در حدود 300میلی‌گرم کلسیم جذب شود. هر قدر میزان چربی لبنیات بالاتر رود، جذب کلسیم کاهش می‌یابد. بهترین درصد چربی لبنیات به‌ویژه شیر آن است که در حدود صفر تا 1.5درصد باشد. در هر واحد از شیر بدون چربی که معادل یک لیوان است،90کیلوکالری انرژی، در هر واحد از شیر کم‌چرب ( یک- 1.5درصد) که معادل یک لیوان است، 110کیلو کالری انرژی و در هر واحد از شیر پرچرب ( 2.5- 2درصد) که باز هم معادل یک لیوان است، 150140 کیلو کالری انرژی نهفته است.

        ماست

دومین عضو خانواده لبنیات که البته طرفداران بیشتری هم نسبت به شیر به‌ویژه در کشور ما دارد، ماست است. ماست هم به‌عنوان یک منبع عمده جذب کلسیم به‌شمار می‌رود. دقیقا مشابه همان تعریفی که دررابطه با شیر شد، هر چه چربی ماست بالاتر رود، جذب کلسیم آن کاهش می‌یابد. در هر واحد از ماست کم‌چرب ( یک- 1.5درصد) که معادل سه‌چهارم لیوان است، 110کیلو کالری انرژی و در هر واحد از ماست پرچرب ( 2.5 2درصد) که معادل سه‌چهارم لیوان است، 150140کیلو کالری انرژی نهفته است.

        پنیر

عضو دیگر خانواده لبنیات که به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شود، پنیر است. این روزها وقتی وارد سوپرمارکت می‌شوید، انواع مختلفی از پنیر را می‌بینید. البته این تنوع باعث شده کالری آنها هم تغییر کند. هر واحد پنیر معادل 30گرم پنیر است. معروف‌ترین پنیر ما ایرانی‌ها شاید همان پنیر لیقوان باشد که درصد چربی بالایی نیز دارد. در هر 30گرم از پنیر لیقوان که معادل یک قوطی کبریت می‌شود، 80کیلو کالری انرژی و در هر 30گرم از پنیر سفید کم‌چرب  70کیلو کالری انرژی نهفته است. میزان پروتئین موجود در پنیر، نسبت به شیر و ماست پایین‌تر است.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 145 مجله سیب سبز که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
فرزانه نیکبخت

فرزانه نیکبخت

1394-08-24 - 08:20 پاسخ

من خیلی سردرد میشم وهردکتری مراجعه کردم بی نتیجه بوده میخواستم ببینم باید به سراغ چه دکتری برم تا نتیجه بگیرم

admin

admin

1394-08-24 - 08:20

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .