فلوراید چه خطراتی برای سلامتی‌تان دارد؟

مهرناز زاوه
موضوع اضافه شدن فلوراید به آب آشامیدنی به پنجاه سال پیش باز می‌گردد. این کار با این بهانه که موجب کاهش پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود، آغاز شد.

فلوئور یک عنصر گازی است که هرگز در فرم گازی خود منتشر نمی‌شود. ترکیب این گاز با سایر مواد آلی، به تولید یک ماده آلی کمیاب منجر می‎‌شود که به عنوان یک ماده غذایی مفید برای انسان در نظر گرفته می‌شود. ترکیب فلوراید با آب آشامیدنی باعث تولید هیدروفلوئوریک اسید می‌شود؛ این ترکیب حاوی فلوئور یک فرآورده‌ شیمیایی است که در کارخانجات ساخت آلومینیوم، فولاد، سیمان، فسفات و سلاح‌های هسته‌ای تولید می‌شود.
این ترکیبات حاوی فلوراید که ساخته دست انسان هستند، ارزش غذایی ندارند. بلکه به عنوان یکی از بدترین مواد شیمیایی صنعتی در نظر گرفته می‌شوند. فلوراید یکی از سموم مورد استفاده در ساخت داروی مرگ موش و سوسک‌کش است.
از هیدروفلوئوریک اسید برای اصلاح بنزین دارای عدد اکتان بالا، تولید کلروفلوروکربن برای فریزر و دستگاه‌های تهویه‌ هوا، ساخت صفحه نمایش کامپیوتر، لامپ فلورسنت، نیمه‌رسانا‌ها، پلاستیک، علف‌کش و خمیر دندان استفاده می‌شود. این اسید از خورندگی بالایی برخوردار است و می‌تواند به بدن، چشم و ریه آسیب جدی وارد کند.
در صورتی که فلوراید وارد بدن شود، به تدریج تمام آنزیم‌ها را از بین می‌برد. این امر با تغییر شکل آنزیم‌ها آغاز می‌شود. آنزیم‌های موجود در بدن نقش بسزایی در وقوع واکنش‌های سلولی دارند. انسان بدون آنزیم‌ها بلافاصله خواهد مرد.
موضوع اضافه شدن فلوراید به آب آشامیدنی به پنجاه سال پیش باز می‌گردد. این کار با این بهانه که موجب کاهش پوسیدگی دندان‌های کودکان می‌شود، آغاز شد. شواهد به دست آمده نشان می‌دهند که بسیاری از اختلالات و بیماری‌های بهداشتی به دلیل افزودن غیر متعارف این ترکیبات به آب آشامیدنی بروز پیدا کرده‌اند.
(منبع: mayoclinic)

فلوراید چه کاربردهایی دارد ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ