چرا بچه‌های مهدکودکی در برابر ‌خوابیدن مقاومت می‌کنند؟

مهرناز زاوه
ه خاطر داشته باشید که بچه‌ مهدکودکیِ شما به قوت قلب شما نیاز دارد و به تأخیر افتادن زمان خواب باعث می‌شود که فشار‌های بیشتری از روز را با خود حمل کند.

اگر پدر یا مادر هستید، حتما با این سناریو آشنایید: ساعت ۸:۳۰ شب بچه مهدکودکی‌تان را به رخت‌خواب می‌برید تا بخوابد،‌ او را بغل می‌کنید و می‌بوسید و آرزو می‌کنید که خواب‌های خوبی ببیند. روزی سخت و طولانی را سپری کرده‌اید، ظرف‌های شام در ظرفشویی منتظرتان هستند، باید به حساب و کتاب‌هایتان برسید و هنوز فرصت نکرده‌اید کمی استراحت کنید.
اما به‌جای آنکه باقی شب را به انجام کارهای عقب‌مانده و یا صحبت با همسرتان بگذرانید، مدام به اتاق بچه ۵ ساله‌تان رفت و آمد دارید و درگیر او هستید تا بخوابد. او خلاصه می‌خوابد، اما سه ساعت بعد از آنکه به تخت‌خواب رفت. 
به خاطر داشته باشید که زمانِ خوابیدن برای بچه‌های مهدکودکی زمان سخت و دشواری است. از سوی دیگر، او دارد یاد می‌گیرد روی حرف و استقلال خودش پافشاری کند و دیگر این‌که روزهای بچه‌های مهدکودکی گاهی اوقات سرشار از حس ناامنی و ترس است. به خاطر داشته باشید که بچه‌ مهدکودکیِ شما به قوت قلب شما نیاز دارد و به تأخیر افتادن زمان خواب باعث می‌شود که فشار‌های بیشتری از روز را با خود حمل کند.
با کشمکش‌های زمانِ خواب کودک، چه می‌توان کرد؟
حتما زمانی را اختصاص دهید تا با فرزندتان درباره روزی که گذرانده صحبت کنید. بچه مهدکودکیِ شما ممکن است خیلی ساده با خوابیدن درگیر باشد؛ چرا که به زمان نیاز دارد تا وضعیتش را بعد از یک روز طولانی در مهدکودک یا در مدرسه با شما در میان بگذارد. خصوصا اگر ساعات کاریِ شما هم زیاد باشد، بهتر است قبل از خواب زمانی را به صحبت کردن با او درباره رفتن به مهدکودک و رسیدن به رؤیاها در زندگی اجتماعی اختصاص دهید.
یک زمان خوابِ مشخص داشته باشید. یک جدول تصویری برای فرزندتان تنظیم کنید تا بر اساس آن کارهایی مثل دوش گرفتن، مسواک زدن، برنامه زمان خواب و بوسِ شب‌بخیر را انجام دهد. هم‌چنین این جدول می‌تواند شامل درخواست‌های عادی (و موجه و معقول) هم باشد مانند خوردن لیوان آب دوم و یا نگاه به ماه. 
پیش از آنکه زمان خواب فرا برسد، به او اطلاع دهید (مثلا «عزیزم پنج دقیقه به وقت خوابت مانده»). کاری کنید که فس‌فس نکند یا زمان خوابیدن را با انجام کارهایی که جزو برنامه‌اش نیست به تعویق نیاندازد. 
او را تحریک کنید. زمانی که بچه مهدکودکیِ شما به موقع می‌خوابد، امتیازهای مثبت این کار برای شما خواهد بود. سعی کنید این امتیازها را برای او هم روشن و شفاف کنید. روز بعد از اجرای کارهای برنامه و زمانی که چهار یا پنج شب به طور مرتب و سر وقت خوابید، از او تشکر کرده و به او یک استیکر یا برچسب بدهید تا روی جدول مخصوصش بچسباند. به او پیشنهاد یک جایزه بدهید – مثل یک کتاب جدید و یا دوچرخه‌سواری.
هم‌چنین می‌توانید یک سیستم پایاپای را تنظیم کنید – مثلا یک‌سری ژتون که برای رفتن به تخت‌خواب و ماندن در آن خرج می‌شود و ژتون‌هایی که برای دیر رفتن به تخت‌خواب و یا جیم شدن از این کار از دست می‌رود. تعداد خاصی از ژتون‌ها می‌تواند برایش «زمان بازی» با لپ‌تاپ به همراه داشته باشد،‌ یا یک گشت و گذار در پارک و یا شبی را در خانه هم‌بازی و دوستانش سپری کردن.
به او گزینه‌های پیشنهاد بدهید. امتناع از خوابیدن یکی از راه‌های مؤثر برای کودک جهت اثبات و تحکیم خودش است. بنابراین بهتر است روش‌های قابل قبولی بیابید تا به او این امکان را بدهد که جسور و پرمدعا باشد. مثلا اگر دوست دارد که به شعرهای شل سیلوراستین گوش بدهد بگذارید تصمیم بگیرد یا از او بپرسید آیا دوست دارد قبل از خواب آب بخورد یا بعد از آن. حواستان باشد که تنها گزینه‌هایی را پیشنهاد بدهید که بتوانید جوابش را بپذیرید. مثلا اگر از او بپرسید: «می‌خواهی حالا بخوابی؟» احتمالا جواب مورد نظرتان را نخواهید شنید.
پله پله جلو بروید. نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان یک‌باره همه‌چیز را یاد بگیرد از جمله این‌که چطور به تخت‌خواب برود و تمام شب را بر اساس سناریوی شما بخوابد. پس بهتر است پله‌ها را یکی یکی بالا بروید و از ابتدا انتظار معجزه نداشته باشید.
مشکل را حل کنید. سعی کنید بفهمید چرا بچه ۵ ساله‌تان سرش را روی بالش نمی‌گذارد. از او درباره مخالفت‌هایش برای زمان خوابیدن سؤال و با او صحبت کنید. آیا علتش این نیست که خسته است؟ شاید هم ترسیده باشد؟ اگر از تاریکی می‌ترسد می‌توانید به او پیشنهاد بدهید که در اتاق، چراغ خواب روشن باشد. 
اگر می‌بینید تماشای تلویزیون تا دیروقت (نیمه‌شب) او را عصبی و برانگیخته می‌کند سعی کنید آن را تعطیل کنید. اگر می‌بینید سکوت برایش خیلی سنگین است، بگذارید با صدای کم به یک موسیقی آرام‌بخش گوش بدهد.
منبع: babycenter 

اثر مخرب تماس با سرب بر خواب کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ