آیا تناسخ بر سلامت انسان اثر می‌گذارد؟

مهرناز زاوه
اعتقاد به حلول وجود و خاطرات یک فرد در فرد دیگر بر تصویری که عموم مردم از تناسخ دارند تاثیر گذاشته است.

بیشتر نظریاتی که پیرامون تناسخ شکل گرفته‌اند، بر ماهیت معنوی این مفهوم تاکید داشته‌ و عمدتا درگیر یک قلمرو اثیری بوده‌اند که اثبات آن غیر ممکن بوده است. برخی نیز تناسخ را به عنوان یک مورد خاص در نظر گرفتند که انتقال خصوصیات فیزیکی به صورت موروثی و یادآوری مجموعه‌ای از خاطرات مربوط به یک فرد متوفی را شامل می‌شد. اعتقاد به حلول وجود و خاطرات یک فرد در فرد دیگر بر تصویری که عموم مردم از تناسخ دارند تاثیر گذاشته است.
درمانگران گاها دیده‌اند که برخی از مراجعه‌کنندگان خاطرات تلخی را از یک زندگی پیشین به یاد می‌آورند. یادآوری این خاطرات (معتبر باشند یا نه) اغلب با علائم روان‌تنی و اختلالات روانی همراه است. با وجود اینکه این تجربیات ذهنی دلیلی بر اثبات تناسخ نیستند، اما برخی از موارد مورد تایید قرار گرفته‌اند. شواهد به دست آمده به نوعی میراث زندگی گذشته هستند و به ما کمک می‌کنند به ریشه‌های اصطلاح رفتارهای فردی و توسعه نفس دست یابیم.
دانشمندان درباره تناسخ چه نظری دارند؟
تنها چند محقق به مطالعه روش‌مند تناسخ پرداختند؛ آنها با جمع‌آوری اطلاعات تجربی از موارد گزارش‌شده به دنبال آن بودند که مفهوم جدیدی از تناسخ ارائه کنند. یان استیونسون، روان‌پزشک و استاد دانشگاه ویرجینیا، یکی از محققانی بود که بیش از چهار دهه به مطالعه تناسخ پرداخت. مطالعات استیونسون توسط یک روان‌پزشک دیگر به نام جیم بی. تاکر ادامه یافت.
شواهد به دست آمده نشان می‌دهند که وضعیت ظاهری، نحوه فکر کردن، واکنش‌های عاطفی، برقراری ارتباط با دیگران، فعالیت‌های خلاقانه و مشاغلی که انسان به انجام آنها می‌پردازد، همگی از تجارب مرتبط با افرادی که در گذشته زندگی می‌کردند، تاثیر می‌پذیرند. به گفته محققان، حتی اگر ندانید که آنها چه کسانی بوده‌اند، تاثیر روحی و معنوی آنها در زندگی فعلی شما نمود پیدا خواهد کرد.
(منبع: medicinenet)

چند تعبیر خواب از دیدگاه روانشناسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ