عوامل محرک بی‌اشتهایی عصبی

مهرناز زاوه
بی‌اشتهایی عصبی نوعی اختلال عصبی است که با ترس شدید از اضافه وزن همراه است؛ زمانی که صحبت از بی‌اشتهایی عصبی به میان می‌آید، محققان بلافاصله نتیجه می‌گیرند که فرد بیمار از خوردن مواد غذایی پر چرب و پر کالری اجتناب می‌کند.

بی‌اشتهایی عصبی نوعی اختلال عصبی است که با ترس شدید از اضافه وزن همراه است؛ زمانی که صحبت از بی‌اشتهایی عصبی به میان می‌آید، محققان بلافاصله نتیجه می‌گیرند که فرد بیمار از خوردن مواد غذایی پر چرب و پر کالری اجتناب می‌کند. اما آنچه که محققان از آن بی خبرند، چند و چون انتخاب مواد غذایی توسط بیماران مبتلا به این اختلال عصبی است.
در سال‌های اخیر، محققان به بررسی این مسئله پرداخته‌اند که مغز افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی در مواجهه با مواد غذایی چگونه واکنش می‌دهد. به تازگی، مطالعاتی در رابطه با نحوه برخورد این بیماران با انتخاب‌های غذایی متنوع نیز صورت گرفته است؛ مسئله‌ای که بسیاری از افراد عادی در طول روز بارها تجربه‌اش می‌کنند.
در این مطالعه که در مجله علوم اعصاب منتشر شده است، گروهی از محققان نیویورکی به حل معمای بیماران مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی نزدیک‌تر شدند. آنها در مطالعات خود به بررسی این مسئله پرداختند که چرا بیماران مبتلا به این عارضه با وجودی که اغلب لاغر اندام بوده و کمبود چربی دارند، به مصرف مواد غذایی کم چرب روی می‌آورند. آنها در بررسی‌هایشان به ارتباط مهمی میان فعالیت دو ناحیه از مغز پی بردند که در یک فرد سالم، به انتخاب مواد غذایی غنی و سرشار از چربی مانند دونات منجر می‌شود. اما این فعالیت‌ها در افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی تنها در یکی از نواحی مغز انجام می‌گیرد و فرد بیمار را به انتخاب مواد غذایی کم چرپ و کم کالری مانند هویج سوق می‌دهد.
(منبع: NHS)

افزایش احتمال بارداری ناخواسته در زنان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ